Trondheim valgte tre sparkesykkelaktører
Voi, Tier og Zvipp blir trolig de tre aktørene som skal på operere i Trondheim i sommer. Men Ryde har fremdeles sine sparkesykler i gatene.
I vinter bestemte Trondheim kommune seg for reglene for anbudet på sparkesykler i trønder-hovedstaden. Nå er anbudsrunden ferdig og tre aktører er valgt ut. Det melder Adressavisen.
I det såkalte tildelingsbrevet, som Adresseavisen har fått innsyn i, er det følgende innstilling:
«Oppdragsgiver har kommet til at det skal inngås kontrakt med de tre beste tilbyderne; Tier, Voi og Zvipp. Tilbyderne har ingen vesentlige forbehold i konkurransen og har akseptable tilbud.»
Til sammen sju tilbud kom inn i konkurransen. Det er benyttet en skala fra 0 til 10 poeng for å evaluere tilbudene.
- Evalueringen av tilbudene er gjort i henhold til løsningskonsept ut fra kriteriene som var fastsatt i konkurransegrunnlaget, heter det i brevet.
Det var Tier Mobility som fikk høyest poengsum, med 9,10. Voi Technology fikk 9,05, mens Zvipp AS fikk en poengsum på 7,70.
I mars ble det igjen elsparkesykkel-krangel i byen, da den norske aktøren Ryde satte sine sparkesykler på gaten i Trondheim, uten å ha avtale. De begrunnet utsettelsen med trygghet i corona-tider. Kommunen var imot utsettelsen, og påpekte at Ryde hverken hadde avtale, eller hadde vært med på anbudskonkurransen. I slutten av mars valgte kommunen å saksøke sparkesykkelaktøren.
Sparkesykkel-kampen i Trondheim har foregått helt siden i fjor sommer, og i februar satte kommunen regler for anbudet på årets sesong. Dette inkluderte blant annet:
- Et tak på 600 sparkesykler i byen.
- Ved utkjøring og innhenting av el-sparkesyklene skal det benyttes nullutslippskjøretøy.
- Kommunen skal bestemme hvor turer kan starte og avsluttes i form av geofencing-soner.
- Sparkesykkelen skal ha gangfart (5 km/t) i på steder som på Torvet, Solsiden og i gågater.
Reglene skapte uenighet blant lokalpolitikerne, men ble vedtatt.