Unloc-gründer Kris Riise utenfor selskapets kontorer på Arkwright X i Oslo.

Unloc sikret avtale på avtale, men halverte omsetningen og gikk på stortap

Gründer Kris Riise forsikrer at de langsiktige kontraktsverdiene til Unloc er «enorme».

Publisert Sist oppdatert

Siden oppstarten i 2017 har Unloc inngått avtaler og partnerskap land og strand rundt, med små og store eiendomsaktører som vil digitalisere beboernes nøkkelknipper.

Blant de som har hoppet på, både som samarbeidspartner og investorer, er Obos, Schibsted og det svenske butikkonsernet Axel Johnson. Da de kom inn på eiersiden i fjor vår, ble Unloc priset til 156 millioner kroner.

På tampen av fjoråret kunne gründer og daglig leder Kris Riise stolt presentere selskapets til da største avtale, med boligforvalteren BBL Pivotal. Hvor mye avtalen utgjorde i kroner og øre ville partene ikke kommentere, men Riise forsikret at den var «helt klart verdifull». Fra før hadde gründeren kommunisert at en avtale med USBL hadde potensiale til å øke den årlige omsetningen til Unloc med «noen millioner».

Det viser seg imidlertid ikke i årsregnskapet for 2020. Til tross for den høye aktiviteten på avtalefronten, reduserte Unloc inntektene til 468.273 kroner fra 955.644 kroner året før.

Samtidig har kostnadene økt drastisk. Unloc har rekruttert aktivt fra selskaper som Goldman Sachs, Facebook og Airbnb, og det er særlig lønnskostnadene som har økt.

Det ga et resultat på -18,4 millioner kroner. Underskuddet var drøyt 10 millioner kroner større enn året før.

Hemmelig strategi

– Vi hadde 4x omsetningsvekst i 2019, og fikk knalltro på at veksten skulle fortsette. Men plutselig fikk vi et skikkelig aha-øyeblikk etter å ha lært noe helt unikt om låsbransjen, skriver gründer og daglig leder Kris Riise til Shifter i en e-post.

Han forteller om en natt på kontoret sommeren 2019, hvor han regnet gjennom kundekontraktene - og til sin forskrekkelse innså at forretningsmodellen til Unloc ikke var skalerbar.

– Vi kom til å tape penger i det uendelige, slik som vi holdt på. Det viste seg faktisk å være et ganske stort avvik, ifølge Riise.

– På fagspråket ville man sagt at «acquisition cost» var høyere enn «lifetime value» per kunde. Det er dårlig business.

Såpass viktig var denne opplevelsen, at Unloc valgte fullstendig å endre sin strategi og forretningsmodell. Den nye metoden er ifølge Riise ikke bare er uendelig skalerbar, «men som vi også mener er bedre for verden». Han sammenligner det Unloc gjør for nøkler med det fintech-selskapet Stripe gjør for betaling.

– Vi er en aggregator av nøkler, og vi gjør det mulig for andre selskaper (og deres utviklere) å bygge tjenester for fremtiden. Men det betyr at vi trenger store innovative samarbeidspartnere som kan utvikle løsninger for sine kunder og sluttbrukere, forklarer Riise i e-posten.

Flere detaljer om forretningsmodellen vil Riise imidlertid ikke avsløre.

– Det får bli vår «unfair advantage» inntil videre. Men det er helt tydelig at vi har valgt riktig, insisterer han.

Venter på verdiene

Ifølge gründeren handlet fjoråret utelukkende om å inngå samarbeidsavtaler med store innovative selskaper, som kan hjelpe Unloc med å posisjonere seg for fremtidig vekst.

– Vi satte noen veldig hårete mål om å vinne avtaler med de aller største aktørene, til tross for pandemien. Og teamet har levert over all forventning, sier Riise.

Partnerskapene ga ikke utslag på topplinja i fjor fordi de er laget for å skape «vekst over lang tid», forklarer han.

– Kontraktsverdiene er enorme - de starter i det små, men vokser seg raskt opp til betydelige beløp i løpet av relativt kort tid, sier Riise.

Han opplyser videre at det vil tar fire-fem år før noen av kontraktene de har inngått viser potensialet sitt.

– Rett og slett fordi det er veldig krevende og komplisert å bygge en helt ny infrastruktur for nøkler.

Likevel kommer Unloc til å vise god økning i omsetningen allerede i år, forsikrer Riise.

– Men det er altså bare toppen av isfjellet på våre eksisterende kontrakter.

Europa neste

Unloc planlegger å hente penger igjen i første halvdel av 2022, og ser for seg å åpne opp for investormøter i høst. Gründeren hevder å allerede ha mottatt henvendelser fra flere investorer som vil satse penger på selskapet.

Samtidig jobber Unloc med å etablere seg i nye markeder. For tiden bygger selskapet egne team for Danmark og Sverige, og har akkurat etablert et svensk datterselskap. I tillegg har Unloc en satsing i Storbritannia på gang.

– Internasjonalisering har helt klart sine egne utfordringer. En viktig milepæl før neste kapitalinnhenting vil være å bevise at vi lykkes med å skalere Unloc ut av Norge. Det er et av våre viktigste fokusområder de neste 8-9 månedene, sier Riise.