DEt grønne skiftet
Verdsatt til 70 millioner kroner av Wilhelmsen og Kongsberg Digital
Eierne spytter inn nye millioner i Konciv som har planer om å mangedoble omsetningen. Men gründerne selv sitter kun på 2,6 prosent av aksjene.
Konciv ble etablert tilbake i 2017 som NSG Digital.
Selskapet har de siste to årene utviklet en løsning som krever minimalt med kodekunnskap (no code-løsning), og som er ment å erstatte Excel-ark, samt gjøre det enklere å bygge små applikasjoner som kan digitalisere og effektivisere arbeidsflyter.
For eksempel kan en logistikk-aktør bygge et terminalstyringssystem som erstatter manuelle oppføringer i et regneark.
Med Kongsberg Digital og Wilhelmsen- eide NorSea som de største eierne satser de nå på å nå bredt ut med plattformen.
– I 2016 snakket vi om digitalisering. Nå snakker vi om «det grønne skiftet». Men hvor digitalisering kun er en hammer, er faktisk det grønne skiftet en løsning som vi ønsker å være en del av gjennom å gi industriselskaper et verktøy og en tjeneste for å flytte prosesser styrt i enten utdaterte ERP (Enterprise Resource Planning)- systemer eller i Excelark over på en moderne skyplattform, sier Henrik Heggland, daglig leder i Konciv.
I 2021 hadde selskapet 3,4 millioner i inntekter, opp fra 2,6 i 2020.
I år styrer de mot totalt 6 millioner kroner i omsetning, og årlige gjentakende inntekter (ARR) på 8 millioner på ved årsslutt (Det betyr at pr. 31. desember 2022, vil den månedlige inntekten tilsvare 8 millioner i årlig inntekt).
På kort sikt er målet å doble ARR i 2023 og nå lønnsomhet i 2024.
– Om vi investerer tyngre i kommersiell kapasitet, forlenger vi «lønnsomhetspunktet». Langsiktig verdiskaping i form av høyre ARR er alfa og omega for oss, forteller Heggland.
Verdsatt til 70 millioner kroner
Eierne spyttet nylig inn nye 10 millioner. Selskapet ble verdsatt til 70 millioner kroner i en runde som i stor grad ble gjennomført blant eksisterende aksjonærer og ansatte.
Selskapet engasjerte Jacob Møller som har har vært leder for M&A i Schibsted og styreleder i Porterbuddy, tilbake i Mai 2020.
– Jacob har vært en viktig bidragsyter for å sikre at selskapet er rigget for vekst, sier Heggland.
Møller er nå inne på eiersiden i selskapet sammen med Norsea og Kongsberg Digital. En ny, ekstern investor, Jørgen Waaler, gikk også inn med et mindre beløp i den siste runden og tok plass i styret.
Gründere eier nesten ingenting
Ifølge Proff.no satt ikke gründerne på en særlig stor eierpost ved årsskiftet. Aksjonæroversikten til Proff, som var korrekt pr 31. desember, viser at Norsea Impact AS og Kongsberg Digital AS eide over 90 prosent av selskapet.
Den tredje største aksjonæren var Jacob Møller, mens de tre gründerne satt til sammen på 2,6 prosent av aksjene i selskapet.
—Ansatte er med på denne runden «pro rata» (dvs at de opprettholder sin prosentandel)., så det blir ingen endring i «ansattandelen», sier Heggland.
Totalt eier ansatte 7,32 prosent.
Selskapet ble skapt som en «corporate startup», men de store eierne har vært tydelige på at de ønsker å dele oppsiden.
—Og for at selskapet skal lykkes, er eksponering mot ansatte en nøkkelfaktor. Dermed er det blitt tilrettelagt for at vi har kjøpt aksjer. Og dette er gjort gjennom rent kjøp og ikke gjennom opsjoner og lignende, sier han.
Han forteller at det å bygge et rent softwareselskap rettet mot industri er kapitalkrevende.
—Sånn sett mener jeg Konciv er et godt eksempel på hvordan vi både ivaretar «gründer-spiriten» gjennom å sikre at nøkkelpersonal kan kjøpe aksjer, så vel som å ha med solide investorer som evner å tenke langsiktig, sier Heggland.
Fra olje til alle
Da gründerne etablerte selskapet tilbake i 2017, handlet mye om operasjonell logistikkstyring mot olje og gass-industrien. På denne tiden konsentrerte selskapet seg stort sett om den største aksjonæren NorSea-konsernet, som driver med styring av forsyningsbaser i Norge og Danmark.
Heggland og medgründerne oppdaget at utfordringene til NorSea var generelle: silobaserte prosesser og styring i Excel og mailinnbokser er noe de fleste baler med.
– Dermed var det bare å brette opp ermene og videreutvikle teknologien slik at ethvert selskap kunne digitalisere enhver prosess i SaaS-plattform vår, sier Heggland.
Brukes i ASKOs selvkjørende skip
Koncivs løsning skal benyttes for de nye autonome fartøyene til ASKO for å sikre effektivitet ved terminalene i Moss og Horten. Allerede brukes løsningen for å effektivisere logistikken ved installasjonen av nye vindparker. Forsyningsbasene til NorSea er ifølge Heggland blitt anerkjent for utslippsreduksjoner ved hjelp av Koncivs løsning.
«Alle skal med»
Hegglands tanker om digitalisering rimer godt med tidligere Kongsberg-sjef Walter Qvams da han etablerte toppindustrisenteret Digital Norway tilbake i 2017 for å hjelpe norsk industri digitalisere.
– For at vi skal lykkes må vi ha en «alle skal med» mentalitet. Det betyr at også de mindre serviceselskapene eller grundere med gode industriideer må ha tilgang til gode digitale verktøy uten å måtte gå av seg skoa i implementeringskostnader, sier Heggland.
Slik han ser det, er det nettopp høy risiko og høye kostnader knyttet til å implementere digitale verktøy for industriselskaper som har vært terskelen for mange.
– Ofte er det slik at man ikke finner en løsning rett ut av boksen som passer en prosess, spesielt ikke når det er snakk om nye typer leveranser, sier han.
– Å tilpasse en programvare er gjerne for kostnadsdrivende. Da ender man ofte opp med et lappeteppe med Excel og Teams – det er dette Konciv vil rydde opp i.
Utviklet nytt verktøy på noen dager
Under pandemien ble selskapet utfordret av en av sine eiere på å levere et nytt verktøy i løpet av få dager. Det endte med den ferske løsningen Konciv Office Booking.
– Under pandemien fikk mange selskaper en ny utfordring – nemlig å drive smittesporing over hvem som var inne på kontoret til hvilken tid. Du ville gjerne også vite hvilken pult brukere hadde brukt og hvem de kan ha hatt nærkontakt med. Kongserg Digital trengte en løsning på kun noen dager, og siden vi hadde vært så høye og mørke om fleksibiliteten i plattformen vår, ble det naturlig å utfordre oss, sier Heggland.
Nå vil Konciv kommersialisere løsningen videre.
– Denne utfordring var det flere enn Konsberg Digital som hadde. Mange selskaper tok i bruk løsningen under pandemien, fra større konsulentselskaper, til offentlige virksomheter.
Heggland forteller at en del selskaper tok i bruk løsningen helt uavhengig av pandemien:
– De trengte en bookingløsning for å gi ansatte mulighet for å booke plass på kontoret, velge pult og eventuelt andre tjenester. Mange selskaper bruker nå denne løsningen som en vanlig bookingportal for de ansatte. Selv om dette naturligvis ikke var et strategisk område for oss, var det kjekt å kunne vise allsidigheten av løsningen og faktisk kunne vokse et nytt produktområde, og det kun på noen dager, sier han.