Tier har lansert i en rekke storbyer i Europa, men skylder på at pågangen i Oslo har vært for stor for appen.
Annonse
Det tyske sparkesykkel-konseptet har fått gjennomgå både i sosiale medier og på App Store. Etter noen dager på markedet i Oslo har brukere brukt ord som "elendig", "crap" og "ubrukelig" om tjenesten, og det har vært langt mellom de positive tilbakemeldingene. Et av de største problemene ser ut til å være at syklene ikke går fremover, etter at brukerne har låst dem opp.
Shifter har undersøkt om det virkelig står så ille til, og har de siste par dagene testet en rekke elsparkesykler fra selskapet. Resultatene er dystre for Tier. Av våre 69 forsøk på å leie en sykkel, lyktes vi bare 40 ganger med faktisk å komme oss avgårde. Ved et tilfelle sluttet sykkelen å fungere midt i turen, mens betalingen fortsatte.
Tjener penger på feil
Annonse
Det er ventet totalt 11 aktører på el-sparkesykkel-markedet, og foreløpig har kun svenske Voi og tyske Tier lansert sine tjenester i Oslo. En av de som har brent seg på å forsøke å leie sparkesykler fra Tier, er Christian Drabløs, kjent fra startups som BySpire og Funde. Etter at han uttrykte sterk misnøye med de elektriske sparkesyklene på Facebook, møter Shifter ham i Kvadraturen i Oslo.
Til nå har han ikke brukt så mye penger på å leie scootere som ikke virker, bare 51 kroner. For de gangene han har meldt inn feilen, har han fått en gratistur fra Tier, bare for å oppleve at neste sykkel heller ikke virker.
-- Problemet er at du får lov til å låse opp ting som ikke fungerer. De tjener jo penger på dette, for det hjelper ikke å få en gratistur når den neste heller ikke fungerer.
Til nå har han brukt tre gratisturer på å låse opp scootere som ikke fungerer.
Annonse
-- Til slutt gidder jeg ikke å prøve. Nå venter jeg heller med den siste gratisturen til de kanskje får fikset ting.
Annonse
Feil i fleng
Da Shifter møter ham ved Bankplassen der det er en rekke parkerte Tier-sykler, prøver han først å få i gang én sykkel uten å lykkes. Ved andre forsøk får han en annen til å virke. Ganske bra, med tanke på at suksessratioen hans til nå har ligget på at 1 av 10 sykler fungerer. Mens vi intervjuer Drabløs er det to andre brukere som forsøker å få i gang sykler, og må prøve på ny for å få noen til å fungere.
Annonse
-- På Facebook beklager Tier at de har rullet ut i hele Europa og har veldig mye å gjøre. Det er jo en ganske dårlig strategi i utgangspunktet, synes Drabløs.
Han er også misfornøyd med kundeservicen, når feilen først er ute.
-- De svarte aldri på epost. Først da jeg kommenterte det som hadde skjedd på Facebook, fikk jeg svar, og da ble jeg bedt om å sende klagen på epost, sier Drabløs oppgitt.
De fortalte at de var lei seg for at Drabløs hadde hatt en dårlig opplevelse, og at de gir ham en gratistur.
Vil gi feedback
-- Har du som entreprenør noen teorier om hva som er galt?
-- Det er det jeg har forsøkt å finne ut av. Jeg ønsker jo å ha en slik tjeneste, og vil gjerne hjelpe dem med å fikse dette ved å gi mine tilbakemeldinger. Men når jeg ikke engang har mulighet til å fortelle dem at ting er ødelagt, hvordan kan de da fikse det?
Dette gikk feil da vi testet el-sparkesykler:
29 ganger vil ikke sykkelen starte, selv om vi blir belastet.
fire ganger står ikke sykkelen der den vises i kartet, og vi finner den ikke.
En sykkel stopper midt i turen, mens belastningen fortsetter.
En sykkel er ødelagt, slik at hele sykkelen rister når vi trykker inn gassen.
Han mener problemet ville vært løst ved at man innen to minutter kunne meldt fra at sykkelen ikke fungerte.
-- Du er jo en startup-type, du har vel forståelse for at ting ikke virker helt som det skal i begynnelsen?
-- Ja da, men du kan jo ikke rulle ut noe som nesten ikke fungerer i det hele tatt. Det må være mulig å gi tilbakemelding og hyggelig kundeservice. Det var jo mye feil da bysyklene rullet ut, men da fikk du iallfall svar innen en time eller to, og de rettet feil, sier Drabløs.
For stor pågang
Den tyske sparkesykkel-startupen innrømmer overfor Shifter at de har hatt vanskeligheter i Oslo den første tiden. Shifter har spurt om tall for hvor mange av turene som har vært på under 50 meter, men ikke fått svar på dette. Kommunikasjonssjef Bodo Braunmühl viser imidlertid til at etterspørselen i lille Oslo har vært "incredible". Selskapet som allerede er på markedet i storbyer som Berlin, Paris, Brüssel og Madrid, har en app som ikke har klart å håndtere en så stor pågang.
-- Heldigvis har vi jobbet med å utvikle appen. Den nye appen som vi lanserer denne uka, vil bli rullet ut for fullt innen slutten av neste uke. Den skal klare å håndtere høy etterspørsel og øke brukervennligheten betydelig, skriver Braunmühl til Shifter.