SHIFTERS JULEKALENDER

Luke 18: Skaffet 50.000 brukere «over natta» da de la seg ut med storbankene

Horde-gründer Alf Gunnar Andersen forteller hvordan en konflikt med de store i bransjen ble et konkurransefortrinn.

Publisert

Da vi etablerte Horde, var planen å lage nyttige tjenester basert på PSD2, som skulle gå live 1. april 2019. Dette viste seg å være en aprilsnarr fra bankene. Jeg hadde ansatt utviklere, men manglet grunnlaget for å bygge tjenestene. Et par måneder senere ble Gjeldsregisteret lansert. Vi så at her var det mye nyttig informasjon for en forbruker, og bygget første versjonen av Horde-appen på 1,5 måned.

Et par uker etter lansering ringte en nervøs kar fra Gjeldsregisteret og lurte på om vi hadde hacket dem (noe vi forsikret dem at vi ikke hadde gjort). Appen vokste i rekordfart og en enkel «no-brainer»-funksjon hvor brukere kunne sende kredittkort-oppsigelse via e-post, spammet bankene sine kundesentre.

Som reaksjon endret DNB sin policy for å hindre oppsigelse via e-post (banken sier riktignok at dette handler om identifiseringsproblematikk, journ. anm.), noe som også media plukket opp. Vipps var det David mot Goliat, og Horde hadde 50.000 brukere til jul 2019.

Moral: Skal du innovere, må du være forbedret på å tråkke på noen tær. Dare to be the rebel.