Annonsørinnhold:

Jakten etter en CTO fikk et litt overraskende utfall

Investorene krevde en CTO på laget. Lendwill-gründeren fant plutselig en helt annen løsning.

Publisert Sist oppdatert

Da den suksessfulle gründeren Anzhelika Osmanova var i en tidlig oppstartsfase av selskapet Lendwill (tidligere Lendonomy), fikk hun hundrevis av henvendelser fra ulike konsulentselskaper internasjonalt.

Hun takket høflig nei til en rekke leverandører, men da ObjectFrontier tok kontakt via LinkedIn ble hun nølende med på en kort introduksjon.

Møtet skulle vise seg å forandre hele gründerreisen.

ObjectFrontier er et programvareutviklingsselskap som leverer programvaretjenester til en rekke selskaper over hele verden. Selskapet har kontorer i Oslo, USA, Canada og India.

– Jeg var opprinnelig på jakt etter en CTO (chief technical officer), ikke et utviklermiljø. Det var det de tidlige investorene krevde av meg; at jeg hadde en CTO på laget - en som kunne utvikle hele tjenesten, forteller Osmanova.

Peer2peer lånetjeneste

Lendwill er en tjeneste som gjør det mulig for brukere å låne penger direkte til hverandre via blockchain-teknologi. Osmanova har den siste tiden høstet stor oppmerksomhet da siste emisjonsrunde ble kraftig overtegnet, hvilket endte med at gründeren måtte takke nei til flere investorer.

– Tilbake i 2018 hadde jeg jo bare én idé på blokka. Ikke én eneste kodelinje var skrevet, forteller hun. Investorene la nærmest inn et krav om å få et teknisk hode ombord før de la pengene på bordet.

Flere av investorene Osmanova var i kontakt med elsket idéen, men de ville ha en internt ressurs som faktisk kunne realisere den.

– Jeg brukte nesten åtte måneder på å finne en CTO, men jeg ble bare skuffet over hele prosessen. Jeg klarte ikke finne en perfekt match, forteller Osmanova.

– Først trodde jeg at ObjectFrontier bare leverte til store selskaper. Jeg visste at de var en strategisk teknologipartner til selskaper rundt om i verden. Jeg ble imponert over selskapets evner og erfaring innen moderne teknologi og blockchain. Men hva kunne de gjøre for lille meg? De har jo over 1200 erfarne utviklere med en bred internasjonal kundeportefølje ... Og jeg er en solo-grunnlegger som prøver å få idéen min fra bakken, sier hun.

– Jeg ble imponert over hvordan de svarte på alle mine kritiske spørsmål, og opplevde det som svært positivt at selskapet har en representasjon i Norge, selv om selve utviklerteamet sitter i Chennai i India. Jeg ble også imponert over hvor godt de satte seg inn i min forretningsidé, min situasjon og mine behov, forteller hun.

Dokumentasjonen som endret alt

Osmanova var i ferd med å takke nei til å motta tilbud på utviklingsjobben. Da foreslo ObjectFrontiers rådgiver at de kunne starte med en lite, men viktig prosjekt; nemlig å utvikle en teknisk dokumentasjon av tjenesten. Denne kunne kanskje tjene som et viktig underlag i presentasjoner til investorer.

– Det var et tilbud jeg ikke kunne si nei til.

Etter et par uker og flere grundige workshops, mottok Osmanova en superdetaljert dokumentasjon, med beskrivelse av hele arkitekturen.

– Denne dokumentasjonen skulle vise seg å være vendepunktet for å få de første investorene på laget. Jeg viste denne dokumentasjonen til mine tekniske rådgivere, investorer og til og med til ObjectFrontiers konkurrenter. Alle sa at kvaliteten var fantastisk. Det var først da jeg lyktes med å hente inn nok penger til å sette i gang samarbeidet, forteller hun.

ObjectFrontier ble dermed en viktig bidragsyter til å få finansiert prosjektet.

Da utviklingen omsider skulle igangsettes, satte ObjectFrontier sammen et team med prosjektleder, front-end-, back-end- og blockchain-utviklere – hele teamet som var nødvendig for å utvikle denne komplekse tjenesten.

Ikke en enmannsjobb

– I dag forstår jeg at én enkelt CTO ikke ville kunne levere alt det vi skulle utvikle. Det vi i mye større grad trengte var et godt sammensatt team som kunne bidra med ulike typer kompetanse, sier hun og legger til at hun ofte opplever at investorer ikke har innsikt i hva som egentlig skal til for å bygge teknisk kompliserte produkter.

– Mine investorer er et unntak fra regelen, sier hun.

Da Osmanova var kommet i gang med utviklingen, insisterte ObjectFrontier at hun skulle komme og besøke teamet sitt i India. Dermed pakket hun kofferten og satte seg på flyet i retning Chennai.

– Vi opplever mange positive ringvirkninger når kundene kommer til vårt kontor i India, forteller Peter Lourderaj Stanislas, ObjectFrontiers norske representant.

Han legger til at det er svært verdifullt for kunden å bli godt kjent med teamet, men også at man har rikelig med tid til å få teamet om bord på alle detaljene knyttet til tjenesten og ikke minst dens forretningsmodell. Det er først når teamet fullt ut forstår forretningen at samarbeidet blir fruktbart.

– Å jobbe med et utviklerteam i utlandet på denne måten krever innsats, fra begge kanter. Det er viktig at kundene våre jobber dedikert med teamene for å sikre best mulig sluttresultat. Av samme grunn er vi opptatt av at våre kunder kan ha direkte dialog med hver enkelt utvikler. Ingen kommunikasjon blir kanalisert via prosjektleder hvis det ikke er noen grunn til det.

Tett dialog sikrer kvalitet

Nettopp derfor er ObjectFrontier opptatt av viktigheten med en tett, løpende dialog. Hver eneste dag holdes såkalte stand-up-møter der hele teamet stiller – både på kundesiden og leverandørsiden. Dette er korte, effektive møter som har til hensikt å avklare dagens oppgaver, forventninger og avdekke eventuelle misforståelser tidlig. Hver, eller annenhver uke, kjører utviklerne en presentasjon av fremdriften der de viser frem leverte løsninger og funksjoner, samt diskuterer videre fremdrift.

– Resultatet av denne måten å jobbe på er et team som blir veldig involvert, ikke bare i utviklingen av den tekniske løsningen, men de bidrar også proaktivt til at selskapet treffer forretningsmålene sine. De vet nøyaktig når det er investormøter eller viktige presentasjoner. De spør meg hele tiden hvordan ting her hjemme går. Jeg føler virkelig de er en del av teamet, sier Osmanova. Hun legger til at ObjectFrontier er veldig produktfokuserte i måten å jobbe på.

Planen videre for Osmanova er å hente inn ytterligere investorpenger for å legge grunnlaget for å ekspandere internasjonalt, og ikke minst for å utvikle tjenesten ytterligere.

– ObjectFrontier er vår strategiske teknologipartner, og jeg vil at det skal forbli slik i fremtiden, sier Osmanova.

FAKTA:

ObjectFrontier har kjernevirksomheten sin i software- og plattformutvikling og er rustet med en stor organisasjon som kan løse komplekse oppgaver for både B2B og B2C-kunder. Selskapet har kontorer i Oslo, India, Canada og USA.

Lendwill er en tjeneste som gjør det mulig for unge mennesker å låne penger til hverandre via en en mobil app. Visjonen om å hjelpe ungdommer å bygge et sunt forhold til penger.