Annonsørinnhold:

Per Öhagen er konserndirektør for divisjon E-handel og logistikk i Posten og Bring.

Vil vinne nettkundene med fossilfri frakt, praktiske pakkebokser og mer fleksibel levering

Publisert Sist oppdatert

Rundt om i verden vokser netthandelen i et forrykende tempo, og det samme gjør pakkevolumene som daglig fraktes mellom nettbutikkene og nettkundene. I Tyskland får hver nettkunde i snitt 23 pakker årlig, mens hver kineser i snitt mottar hele 75 pakker hver hvert eneste år. Her hjemme er tallet mer beskjedent – i fjor fikk nordiske nettkunder seks pakker.

– Det er et stort potensial på det nordiske markedet. Målet vårt er å møte dette potensialet og bli størst på e-handelsmarkedet. Det skal vi gjøre ved å tilby raskere, mer fleksible og grønnere leveranser der kundene ønsker, enklere retur og en førsteklasses mottakeropplevelse. Det har vært en enorm utvikling de siste fem årene. Samtidig finnes det utrolig mye igjen som kan utvikles og forbedres sier Per Öhagen, konserndirektør for divisjon E-handel og logistikk i Posten og Bring.

Tar netthandelen over som foretrukken handelskanal?

De nordiske byene vokser, og økende urbanisering gir spesielt utslag i kundenes behov for hjemlevering. Utbruddet av Covid-19 har også endret forbrukervanene, og volumet på hjemlevering ligger nå flere år foran prognosene.

– Siden pandemien brøt ut har både Bring og andre aktører i bransjen rapportert om store volumøkninger på hjemlevering, sier Öhagen.

Om det endrede forbruksmønsteret er tilfeldig eller temporært vet ingen, men Öhagen påpeker at han uansett tror at utviklingen går mot at hver nordiske nettkunde i snitt vil bestille 21 pakker på nett i 2025 – mot dagens seks. Da vil netthandelen virkelig ta et stort steg mot å bli den foretrukne handelskanal for forbrukerne.

– Jeg tror at brytepunktet kommer om tre til fem år. Mye kommer an på hvordan de store, eksisterende kjedene håndterer omstillingen – flere av dem bygger nå omni-kanaler, som er veldig interessant. Men at netthandelen kommer til å vokse betydelig raskere nå tror jeg alle eksperter er enige om.

Mer fleksibel levering

Netthandelen driver veksten i logistikkmarkedet, og markedsundersøkelser viser at kundene ønsker både raskere, enklere, mer fleksible og presise leveringsløsninger.

Spesielt har mottakerne blitt mer kresne på hvordan de ønsker pakkene sine levert. Skal pakken leveres hjem eller til kontoret? Kanskje til en pakkeautomat på vei til barnehagen eller treningssenteret? Og kan man endre leveringstid samme kveld fordi det har dukket opp noe annet?

– Det skal være enkelt å hente en pakke. For at mottakerne skal kunne få raske leveranser dit de vil, må vi være tilgjengelige der de bor og ferdes.

Derfor jobber Posten og Bring kontinuerlig med å utvikle flere og mer innovative leveringsalternativer. Et av tiltakene er Pakkeboks – en døgnåpen utleveringsboks hvor mottakeren selv kan åpne en tildelt luke med sin mobiltelefon når de skal hente pakken sin. Etter en vellykket pilotperiode vinteren og våren 2020, var tilbakemeldingene fra kundene så gode at det ble besluttet at pakkebokser skal bli en del av Postens nye, moderne utleveringsnett. I løpet av 2021 år skal rundt 3000 bokser settes ut på 1000 steder over hele landet. Les mer her

– Rapporter viser at rundt halvparten av pakkene i pakkeboksene blir hentet innen 12 timer. Pakkeboksene skal stå på steder hvor det ferdes mye mennesker, som boligområder, trafikknutepunkter, kjøpesentre og studentbyer, sier Öhagen.

I løpet av 2021 skal det plasseres ut 3000 slike pakkebokser.

Fossilfri frakt

Miljø og bærekraft er et annet hett tema i e-handelsmarkedet. Stadig flere nettbutikker og nettkunder ønsker å bidra til «grønnere» handel ved å handle på en mer bærekraftig måte. Mange kunder er også åpne for å velge bort aktører som ikke tar miljøhensyn.

Posten og Bring har en viktig samfunnsrolle, og ønsker å gjøre det enklere for sine kunder å ta grønne valg. Som en stor transport- og logistikkaktør er de en del av problemet, men ønsker også å være en del av løsningen. Derfor har de satt seg et mål om at alle leveranser i Norge skal være helt fossilfrie i 2025.

– Vi ønsker å være ledende på bærekraftig transport, og derfor legger vi stort press på oss selv med et tøft og ambisiøst miljømål. Vi er ikke i mål med omstillingen ennå, men vi er på god vei. 1569 av kjøretøyene vi bruker går på fornybare energikilder som elektrisitet og biogass, og vi har utslippsfri levering av brev og småpakker i 49 byer og tettsteder i Norge, sier Öhagen. Les mer her

En av Postens mange elbiler.

Fokus på fulfillment

For mange bedriftskunder i netthandelssegmentet er nærhet til kunde og rask levering viktig. Det er ønskelig med en aktør som kan gjøre hele jobben, fra varemottak, lager til levering og retur.

Flere aktører satser nå på fulfillment i Norden som en del av sin netthandelssatsing, men ingen har så langt etablert en klar fulfillment-posisjon i Norge.

– Vi har derfor besluttet å etablere et logistikksenter for fulfilment i Norge hvor Posten og Bring tar seg av “alt” for våre kunder. Dette skal spare våre kunder både tid og kostnader.

Innovasjon i 373 år

Som i mange andre bransjer har innovasjon blitt en forutsetning for å bli værende i markedet. Posten og Bring har derfor satt seg som mål å være bransjeledende på innovasjon, og drive utviklingen innenfor logistikkmarkedet gjennom nye tjenester. I 2018 utviklet de en ny innovasjonsmetode for å kunne utvikle nye tjenester på en mer smidig måte, og metoden har blant annet blitt forsket på hos toppuniversitetet MIT i USA.

Blant annet har konsept som en selvkjørende brev- og pakkerobot og levering innenfor døren hos kunder med digital dørlås blitt utviklet med den nye modellen. Nylig etablerte Bring også en egen digital markedsplass for lokale butikker, kalt Amoi. Tidligere i år havnet Posten og Bring på andreplass i Innomags kåring av landets mest innovative bedrifter.

Kilde antall pakker: McKinsey Research.

Fossilfri levering med elsykkel.