Mandag morgen var en ny sparkesykkelaktør i Oslos gater. Foto: Magnus Peter Harnes

Derfor kom Flash-sparkesyklene til Norge i all hemmelighet: – Vi ønsker å være en «gamechanger»

Torill Henriksen

Torill Henriksen

Journalist

Publisert 14. mai 2019

Bak slagordet «Quick as a flash!» ligger en ny sparkesykkelaktør, med mål om å endre bransjens dårlige rykte. Blant annet ved å belønne god parkeringsevne. 

Mandag morgen var det plutselig nye el-sparkesykler i Oslo, med ukjent navn og logo. Bak sto det tyske selskapet Flash. For mens andre aktører informerer i god tid før de går inn i en ny by, går Flash inn uten forvarsel.

— Det er sånn vi liker å komme inn. Som et flash, forklarer talsperson for selskapet, Gareth Mead ,overfor Shifter.

Selskapet er en av få aktører som stiller med egenproduserte el-sparkesykler. Mens de fleste andre aktører på markedet, som VOI, Tier og Bird, alle bruker el-sparkesykler fra det kinesiske selskapet Ninebot, har Flash valgt å lage sine egne.

— Mange andre sparkesykler er ikke skapt for å brukes så hyppig, og på slike forhold. Det vil også si at levetiden blir kort, og kvaliteten på syklene synkende, forteller Mead, og legger til at den testede levetiden på deres sparkesykler er opp mot et år. Til sammenligning viser tall at Birds sparkesykler har en levetid på 28 dager, og svenske VOI to måneder. 

Selskapet plasserte denne uken ut mellom 150-200 sparkesykler i Oslo, med planer om å eskalere flåten etter hvert.

Gamechanger

Mead har naturlig nok fått med seg den krasse kritikken som har rast, både i Oslo og andre byer. De ønsker nå å komme med et nytt løft.

— Vi ønsker å være en «game changer». Vi skal komme med et annerledes produkt og en annerledes tilnærming. Vi tror det er veldig viktig med tanke på det dårlige ryktet el-sparkesyklene har fått på så kort tid.

Selskapet er foreløpig i 15 byer rundt i Europa, og Oslo er den første nordiske byen.

— Hvorfor kom dere til Oslo først, hvor sparkesykkel-trenden er så fersk?

— Til tross for at Oslo er en miljøvennlig by med mange el-biler, er det fremdeles et veldig høyt bilforbruk her. I gjennomsnitt bruker en bilpendler 3,5 uker i bilen i året. Dette vil vi endre på, og vi ønsker at flere skal legge igjen bilnøklene hjemme, og heller bruke mikromobilitet. Oslo er den byen i Norden vi tror vi kan ha størst påvirkningskraft på, forklarer Mead.

Les også: Shifter testet el-sparkesykler: 29 av 69 virket ikke

Vil gi kundene parkeringsbonus

Et av de store problemene med sparkesykler i flere byer har vært dårlige parkeringer og henslengte sykler. Blindeforbundet gikk krast ut mot fenomenet, da flere synshemmede hadde blitt påkjørt av el-sparkesykler.

MGD har også vært kritisk til forsøplingen av bybildet. 

Flash er i gang med testing av en mulig løsning på dette problemet.

— Vi har et prøveprosjekt i Lisboa, hvor vi gir rabatter til personer som viser god parkeringsevne, og som bruker sykkelen riktig. På denne måten tror vi at kundene vil endre sin holdning, forklarer Mead, og legger til at hvis prøveprosjektet har stor suksess, vil dette også føres over til andre byer.

Den tyske startupen er blant de nyeste på markedet, men har allerede tjent godt på å være distruptive. I sin første finansieringsrunde i januar hentet de inn hele 55 millioner euro, og stiller dermed på linje med svenske VOI, som hentet store summer både i fjor og før lanseringen i Oslo. 

Selskapet har hovedkontor i Berlin og ledet av entreprenøren Lukasz Gadowski. Gadowski har etablert flere store bedrifter, blant annet Delivery Hero, som er selskapet bak Foodora. Han er også styreformann i Volocopter, et selskap som bygger “flyvende taxier”.

Ingen «hunters»

Det er også flere ting som skal skille nykommeren fra de andre aktørene. Hvor de fleste bruker såkalte «hunters» som om kvelden henter sparkesyklene og lader dem hjemme, har Flash valgt en helt annen strategi.

— Vi bruker bare ansatte på full lønn. De har flere roller. De vil hente og lade sparkesyklene, i tillegg til at de driver en såkalt «hotline» hvor både kunder og kommunen kan ringe inn for å rapportere om dårlig parkerte eller ødelagte sykler, forklarer Mead.

De ansatte skal i tillegg passe på at sparkesyklene er parkert oppreist. Hver sykkel har en sensor som merker hvilken vei den står.

— På denne måten håper vi å unngå henslengte sparkesykler i bybildet.

Mead forteller at Flash også har hatt løpende kontakt med Oslo kommune før lansering, for å sørge for at de overholder alle regler, og krav til «no-parking»-soner.

— Vi er nok et stereotypisk tysk selskap, og kan oppfattes som veldig regelrytter, sier Mead, og viser til at de blant annet vil dele ut gratis hjelmer på gaten, for å sørge for av flere reisende bruker hjelm på sparkesykkelen.

Flere sparkesykler på vei

Tier ønsker konkurrenter velkommen.

— Det gjør oss skarpere og utvider tilbudet til kundene. Men vi kommenterer ikke enkeltkonkurrenter, uttaler Lars Christian Grødem-Olsen, sjef for Tier i Oslo. Da Shifter snakket med Tier-sjef Lawrence Leuschner tidligere i mai, kunne han avsløre at de nå kommer med nye sparkesykler av ny produsent.

— Vi samarbeider med flere produsenter for å bygge neste generasjon av el-sparkesykler etter TIER-standardene: trygghet, bærekraft og godt design, sier Grødem-Olsen.

Norden-sjef for VOI, Kristina Nilsson ønsker også konkurrenten velkommen.

— Det er alltid spennende med nye el-sparkesykler på markedet, og denne uken vil også VOI komme med flere spennende nyheter. Vi satser hardt på teknologiutvikling, slik at el-sparkesyklene våre på en best mulig måte utgjør et nyttig alternativt framkomstmiddel som bidrar til mindre støy og forurensing i byer som Oslo.

Det er også ventet flere aktører denne uken. Den norske startupen Zvipp som i februar annonserte at de ville være først på markedet, kommer denne uken med sin flåte på omlag 1000 sparkesykler, som vil gjøre at antallet i Oslo vil bli over 2000.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.