Platou-gründer Peter M. Anker sto fremst i køen da Unloc åpnet døra til et brennhett logistikk-marked. Gründerne måtte si stopp på 6,9 millioner kroner.
To gründere har også blitt et team på ti, og nå rigger Unloc til ytterligere vekst med frisk kapital i potten - hentet i en rekordfart.
Annonse
Annonse
– Det var helt vilt. Vi kunne ha hentet mye mer kapital i denne runden, sier Kris Riise, Unlocs gründer og CEO, til Shifter.
– Enrom respons
Unlocs andre emisjon resulterte i 6,9 millioner kroner, overtegnet på tre timer. Parallelt kjøper også selskapets ansatte aksjer for 3,2 millioner kroner.
– Jeg hadde planlagt to fulle uker med investormøter for å være sikker på at vi i det minste fikk noen tegninger, sier Riise, overrumplet av responsen:
Annonse
– Plutselig satt vi i de planlagte møtene uten å trenge penger. Det var en helt ny opplevelse, og det førte til en mye mer givende diskusjon, sier Riise.
– Hva var trikset?
Annonse
– Det spurte jeg meg selv om også, googlet rundt for å strukturere den perfekte pitch. Men nå har jeg skjønt at det handler om å vise gjennomføringsevne. Vi deler jo kontorer med investorene våre, så de legger merke til alt vi gjør, på godt og vondt, sier Riise fra Arkwright Xs lokaler i Oslo.
Beløpet ble primært hentet fra en rekke eksisterende aksjonærer, deriblant Arkwright Incubator Invest 8 AS, men én nykommer sikret selskapet fjær i hatten:
Peter M. Anker, som i 2014 solgte seg ut av sin egen gründerreise, skips- og offshoremeglerhuset RS Platou - for tre milliarder kroner.
Selskapet slo seg da sammen med den britiske skipsmegleren Clarksons, og nå går den tidligere Platou-sjefen inn i Unloc, gjennom selskapet Langebru AS, som Anker eier sammen med sin kone Helene Jebsen Anker.
Langebru AS sitter for øvrig også på en eierpost to år gamle Spacemaker, og Anker hadde fulgt Unloc fra sidelinjen en stund før investeringen.
– Unloc har identifisert et enormt potensiale i digitale nøkler, et marked i ekstrem vekst, sier han til Shifter.
Investoren begrunner veksten med megatrender som delingsøkonomi, velferdsteknologi og "last mile"-logistikk.
Unlocs aksjebok:
Gründerne (August Flatby og Kris Riise) 60%
Ansatte 8,89%
Simula Innovation AS 6,27%
Urbanium Gruppen AS 5,87%
Arkwright Incubator Invest 8 AS 4,13%
Langebru AS 2,52%
Selskapets egne aksjer: 2,14%
Øvrige engleinvestorer: 9,21%
– Unloc posisjonerer seg i låsbransjen slik som Vipps har gjort med bankene. De har gjort det trygt og enkelt å dele nøkler, sier Anker.
– Vi kunne ikke ha fått en tydeligere validering på at det er på høy tid å digitalisere nøklene, kommenterer Riise.
13.000 digitale nøkler
Over 13.000 nøkler er siden i fjor sommer delt på Unlocs plattform - som fungerer som et «lag i midten» mellom markedets mange ulike smartlåser og en forbruker. Tjenesten kan i dag benyttes på tre hovedområder:
Eiendommer, inkludert private hjem, boligkomplekser og kontorer.
Tjenesteleverandører som hjemmesykepleie og håndverkere.
Logistikk-selskaper som kan levere varer helt hjem, selv når ingen er hjemme.
På tvers av kategoriene står blant andre Newsec, Adams Matkasse, ARK Bokhandel, Urbanium og Halden kommune på kundelista.
Private Unloc-brukere finnes foruten i Norge, også i Frankrike, Spania og Singapore, forteller Riise.
– Appen er gratis til privat bruk, og vi tjener ikke så mye penger per øvrige kunder, så vi må opp i et stort volum. Vi har derimot høye marginer, så det blir lønnsomt med volum. Men vi planlegger for rask vekst, og vil derfor gå i ganske kraftig underskudd de neste årene, sier han.
Drahjelp fra megatrender
I fjor ble "last mile"-logistikk omtalt som det heteste blant norske startups, med minst 17 nye selskaper innenfor matlevering, pakkelevering og enklere tjenester knyttet til frakt.
– Vår første tanke var at timingen vår var god fordi netthandelen eksploderte. Det igjen betyr jo at hjemlevering øker. Der lå også fokuset vårt i starten, men etter hvert har vi sett at dette er komplekst segment, sier han.
Selskapet har likevel valgt å rendyrke produktet. Det handler utelukkende om å få opp en dør.
– Og det forstår folk. Løsningen vår er enkel, og ikke den neste "AI for big data, what?", sier Riise.
– Har det vært nøkkelen til rask vekst?
– Ja, jeg tror det er helt avgjørende. Det høres jo smart ut å dele nøkkelen med mobilen, men hvordan gjør man det, tenker folk. Da må det være enkelt, sier Riise - og følger opp:
– Vi kunne jo ha lagt på enda flere funksjoner. Vi snubler over nye ideer hver uke. Men vi sparer dem i en skuff, sier Riise.
«Smart eller dumt?»
Planen er å doble teamet fra ti til tjue på ett år. I høst venter også en tyngre finansieringsrunde.
– Vi er avhengige av en god del mer kapital for virkelig å skyte fart. Vi ser ekstremt mange muligheter i nye segmenter. Så nå skal vi virkelig rigge opp, sier Riise.
– Er dere alene om å digitalisere nøkler?
– Vi har helt klart konkurrenter globalt, men vi merker ingen konkurranse. Vi kjenner ikke til andre tjenester lik vår.
– En fordel?
– På en måte. Samtidig har det gitt oss noen tanker: Hvorfor er ingen andre inne på dette? Er vi så smarte, eller er vi så dumme? Tanken har slått oss, men det er lenge siden. Nå har vi masse validering på at det vi gjør skaper verdi, sier Riise.