– Byer er skapt for å leve i - og ikke for biler. Likevel, ser du på for eksempel Oslo, som jo allerede er en relativt grønn by, så tar biler opp ekstremt mye plass, sier han.
VOI er i pågående dialog med sentrale aktører i Oslo, deriblant kommunen - for å skreddersy et helt nytt tilbud. I Norge er en sparkesykkel med makshastighet på 20 kilometer i timen, riktignok regulert på lik linje med en sykkel.
Annonse
– Vi ønsker alltid å ha en tett dialog med det lokale samfunnet vi går inn i, før vi lanserer. Det er en ekstremt viktig del av prosessen vår, sier han.
Og da elektriske sparkesykler allerede er lovlig i Norge, har svenskene allerede fått grønt lys, forutsatt at de følger visse retningslinjer - som for eksempel:
Annonse
VOI Technology er et svensk selskap, etablert av Adam Jafer, Fredrik Hjelm, Filip Lindvall og Douglas Starki i mai 2018.
Tilbyr abonnementsløsning for elektriske sparkesykler.
Brukerne kan via en app lokalisere nærmeste ledig sparkesykkel – og låse opp denne med en QR-kode.
Selskapet tar cirka 10 kroner hver gang man låser opp, og rundt to kroner for hvert minutt i bruk.
Hentet i høst nær 400 millioner kroner, primært fra det London-baserte investeringsselskapet Balderton Capital.
Tjenestetilbyder bør instruere brukere om hvor sykler kan parkeres, eller legge tekniske begrensninger på hvor de kan parkeres, for eksempel med «geo-fencing».
Dersom syklene er utstyrt med «geo-fencing», bør den hindre brukere å plassere syklene nærmere kaikant eller elver enn 50 m eller plasseres på øyene i Oslofjorden.
Tjenestetilbyder bør informere sine kunder om trafikkregler og hvordan syklene brukes på en trygg måte.
– Oslo kommune har gitt disse retningslinjene om hvordan de vil at det skal fungere i Oslo, og det er vi meget positive til. Nå håper vi på en fortsatt konstruktiv dialog, sier André.
Også Kolumbus, Rogalands kollektivselskap tilsvarende Ruter i Oslo og Akershus, har vært i kontakt med det svenske oppstartsselskapet.
Mobiltetsutvikler Espen Strand Henriksen viser til Stortingets uttalte mål om null vekst i personbiltransporten, som en ledestjerne i dialogen.
– Vi ser på alle fornuftige tiltak som kan bidra til at vekst i persontransporten utelukkende skjer kollektivt eller med sykkel og gange. Da er det naturlig å se på elektriske sparkesykler også, sier Strand Henriksen - i forbindelse med et arrangement om nettopp mikromobilitet i regi av MobilityLab i Oslo.
– Men om det blir et samarbeid med VOI, Bird eller Zap fra vår egen region, kanskje noen helt andre, det vet vi ikke ennå, sier han.
Strand Henriksen understreker imidlertid viktigheten av at aktørene fører en tett dialog med hver enkelt by.
– Hvis ikke byene er bevisst sin rolle, er faren at et slikt tilbud oppleves som forsøpling eller støy, sier han - og eksemplifiserer:
– For noen år siden var det snakk om butikkskilt som sto gatelangs. De var til hinder for blinde og svaksynte eller for dem med barnevogn og rullestol. Slike tanker bringes opp når skeptikerne hører om et nytt konsept som dette, sier Strand Henriksen.
VOIs elektriske sparkesykler opererer ikke med fysiske stativer, lik dagens løsning for bysykler i de fleste norske byer: VOI-brukere kan plassere sparkesykkelen hvor de vil etter endt tur.
– Vi møtte også en del skepsis rundt dette i Stockholm før vi lanserte, men det har gått veldig fint. Dessuten jobber vi proaktivt for å forhindre forsøpling, sier André og forklarer hvordan:
– Vi har et team som rydder inn sparkesyklene om kvelden - og som plasserer dem tilbake på visse fornuftige områder tidlig dagen etter, sier han.
Nå venter VOI bare på at den norske snøen skal smelte.
– Det er mange likheter med Oslo og Stockholm, og der har det jo gått veldig bra. Dessuten ønsker vi ikke å stjele kundene til bysyklene i Oslo. Vi kan derimot gå hånd i hånd, sier André.