Nå satser også AF Eiendom på digitale nøkler. Finn Magnus Holden (til venstre), forretningsutvikler Unloc, og Marius
Leiddal, eiendomsutvikler i AF Eiendom.
AF Gruppen åpner døra for Unloc: Monterer digitale låser i nybygg
Proptech-raketten lander ny storkunde.
AF Gruppen har inngått et pilotprosjekt med Unloc om å installere digitale låser i alle fellesinngangene på 136 nye leiligheter i Sandefjord.
Avtalen føyer seg inn i rekken av kunder som Obos, Schibsted og Selvaag. I mars ble det også kjent at det svenske butikk-konsernet Axel Johnson satser millioner på konseptet; å gjøre det like enkelt å dele nøkler som å sende SMS.
– For sameiet vil dette si at nøkler kan deles ut i et begrenset tidsrom til de som har behov for å komme inn i oppgangen og en stor forenkling for funksjoner som hjemmetjenesten, avisbudet, matleverandøren eller andre man stoler på, uttaler Marius Leiddal, eiendomsutvikler i AF Eiendom, i en pressemelding.
Konserndirektør for eiendom i AF Gruppen, Ida Aall Gram, sier samarbeidet faller naturlig inn under konsernets mål om å løse samfunnsutfordringer.
– Vi arbeider aktivt med å drive frem ny teknologi som skaper verdi for brukerne, og samarbeid med høyteknologiske oppstartsselskaper er både nødvendig og veldig spennende, sier Aall Gram.
Sammen med OBOS lanserte AF Gruppen Construct Venture i 2018, og så langt har blant andre Spacemaker, Minuendo og Vixel hentet penger fra potten totalt på 80 millioner kroner.
Les også: Obos og AF Gruppen vil ha en «åpen dør»-politikk, men da må du kunne svare på disse spørsmålene
Effektiviserer logistikken
Unlocs forretningsutvikler, Finn Magnus Holden, viser til at Grimstad kommune sparer ansatte i hjemmesykepleien for over seks mil i kjøring hver natt fordi de anskaffet digitale låser.
– Digitale nøkler bidrar til å redusere miljøpåvirkningen. Leverandører kan optimalisere sine kjøreruter og effektivisere logistikken. Da blir det færre biler på veiene, sier Holden.
Nylig delte Unloc-gründer Kris Riise sine beste råd til hvordan lande avtale etter avtale med storkunder.
Selskapet økte også staben fra fem til 18 bare i fjor, med talenter fra størrelser som Facebook, Storebrand, DNB og Vipps.
– Man må unnslippe frykten av å være liten, har Riise tidligere uttalt.