Ardoq droppet låneplan da investorene kastet seg over aksjene i ny storemisjon
Teknologiselskapet har sikret 225 millioner kroner i frisk kapital fra kjente startup-investorer.
Nylig lukket teknologiselskapet Ardoq en emisjon i oppkjøringen til en varslet notering på Euronext Growth. Selskapet har utviklet en plattform som kartlegger sammenhenger mellom kundenes IT-systemer og forretningsprosesser.
Planen var å hente opptil 200 millioner kroner gjennom en kombinasjon av nye aksjer og et venturelån. Men interessen for selskapet var større enn ventet, ifølge påtroppende styreleder Haakon H. Jensen.
– Etter en uke hvor vi henvendte oss til en begrenset investorkrets rundt dagens eiere hadde vi totalt sett tegninger på 250 millioner kroner – det var overveldende interesse, sier han.
Kapitalinnhentingen ble lukket på 225 millioner kroner, og selskapet ble priset til i underkant av én milliard kroner. Til sammenligning hentet selskapet penger til en verdivurdering på 350 millioner kroner for kun et drøy halvår siden.
Derfor har Ardoq også lagt planen om å låne penger på is, iallfall foreløpig, får Shifter opplyst.
Førre på topp
Eksisterende aksjonærer sto for 90 millioner kroner. Av dette sto over 70 ansatte for 10 millioner kroner.
Gründerne eier nå 14,5 prosent av selskapet, mens de ansatte eier 7,6 prosent av aksjene.
Blant de nye eierne er både private investorer, «family offices», pensjonsfond og aktive fond. Flere kjente navn kastet seg over muligheten, deriblant Grunde Eriksens Altitude Capital og vekstfondet Norselab, hvor Aksel Lund Svindal er sentral.
Shifter erfarer også at Ardoq har invitert flere kjente gründere inn på eiersiden; personer som aktivt skal bidra med egen veksterfaring.
Avtroppende styreleder Geir Førres investeringsselskap, Firda, forblir største eier i Ardoq, med en femtedel av aksjene. På andreplass finner vi Idekapital, med 15,3 prosent.
Nevnte Norselab og Altitude Capital sikret seg i denne runden eierandeler på henholdsvis 2,7 prosent og 1,1 prosent.
Vekst i USA
Fremover er det internasjonal vekst som gjelder.
– Med den kapitalbasen vi nå har kan vi være enda mer offensive i vekstplanene, og timingen for det er god. Både kjennskapen og merkevaren til Ardoq styrkes over hele verden, og det er faktisk i USA vi vokser mest. Vi har hatt en inntektsøkning på nesten 200 prosent siste år. Vi har en svært robust teknologiplattform som lar seg skalere. Vår ambisjon er en omsetning på 100 millioner dollar innen fem år, sier styrelder Jensen.
Ardoq ble startet på StartupLab i 2013 av gründerne Magnulf Pilskog og Erik Bakstad. I dag har selskapet kunder som Condé Nast og Federal Communications Committee i Storbritannia og USA, samt Askøy kommune, Schibsted og Elkjøp hjemme i Norge. Selskapet har omtrent 100 ansatte.