Andreas Gundersen, Sindre Rein og Markus Leonhard Hansen i Gungnir

Gründerne gikk ut av startup-boblen for å finne sin nye sjef

Derfor mente Gungnir-gründerne at en daglig leder “utenfra” var det beste for selskapets videre reise.

Publisert Sist oppdatert

Fra lokalene i en rusten industripark utenfor Oslo, sitter de fire gründerne av vektstang-selskapet Gungnir dag inn og ut og designer, produserer og selger innovative treningsstenger til kunder over hele verden.

I tillegg til de fire gründerne Audun Filip Sand, Andreas Bossonney Gundersen, Øyvind Rein og Markus Leonhard Hansen, har det en håndfulle deltidsansatte i Gungnir som hjelper til med produksjonen.

I februar 2021 begynte de fire derimot planlegging av den viktigste ansettelsen til nå: de skulle finne sin nye sjef.

For Markus Leonhard Hansen innebar det å finne personen som skulle ta over rollen han hadde hatt som daglig leder siden selskapets start, som var mens de fire gikk sammen på Innovasjon og entreprenørskapslinjen på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

– Med både teknisk og administrativt ansvar, var mitt fat allerede så fullt. Samtidig ble CEO-rollen viktigere og viktigere for at vi skal vokse. Ting fungerte fint, men ikke mye mer enn det. Det ble ofte at design jobben måtte vike for CEO-jobbing. Det var ikke til det beste for Gungnir, sier Hansen.

Dermed startet jobben med å finne en ny CEO.

Rådet å ikke bruke hodejeger

At fire gründere allerede tidlig i selskapets levetid ansetter en CEO eksternt, er ikke så vanlig. Andreas Bossonney Gundersen forteller at de gjorde mye research på hva som var riktig fremgangsmåte. Det var ikke så mange i startup-miljøet de kunne snakket med som hadde gjort det samme.

De var i dialog med en håndfull hodejegere. De anbefalte alle at de burde gjøre jobben selv. Som et gründerselskap er det ikke en “vanlig” kandidat de ser etter. Som et nisjeselskap, ble de også anbefalt at det blir best om de gjør det selv.

Det naturlige ville kanskje være å stokket litt om på kabalen. La Hansen gjøre det han er god på, design og patent, og la en annen i teamet ta over daglig leder-ansvaret. Men det var lettere sagt enn gjort.

–Hver og en i teamet har sin spisskompetanse. Hvis en av oss skulle tatt over daglig leder-rollen, ville vi egentlig ha vært like langt. I så tilfellet ville en viktig stilling blitt nedprioritert på bekostning av CEO-jobb, sier Gundersen.

–I tillegg til at problemet ikke blir løst, hadde vi satt igang en kjedeeffekt. Vi måtte nok ha ansatt en person til å ta over arbeidsoppgavene til han som ville blitt CEO. Da kunne vi like greit ansette en utenfra, sier Hansen.

Det beste for selskapet

Etter en fire måneder lang prosess, har vektstang-gründerne fått inn rundt 70 søknader på jobben. Det var viktig at de fant en kandidat som var litt utenfor startup-boblen. En person som hadde erfaring, kunnskap og ønske om å jobbe i business, ikke en “hip startup”.

En håndfull var interessante. Én kandidater er igjen, men noen formelle ting gjenstår før det hele er endelig.

Hansen og Gundersen forteller at de har tatt mange runder internt rundt det å ansette en CEO. Selskapet er på mange måter deres barn som de har et sterkt forhold til.

–En del av det fine med å være gründer av eget selskap, er jo at man slipper kjipe sjefer og kan ha kontrollen selv over hvor vi skal. Men slik det er i vårt tilfelle nå, mangler vi en person med den finansielle kompetansen og ledererfaringen nødvendig for å ta selskapet til nye høyder, sier Gundersen.

Å få inn en person fra utsiden som skal ha det øverste ansvaret for utvikling av selskapet de startet på skolebenken, er et stort vendepunkt.

– Skal man bli stor og ha den veksten man ønsker, kan man som gründer ikke være redd for å bli utfordret. Å få inn et eksternt perspektiv, har stor verdi. Man må legge følelsene litt til siden, og ha stålfokus på det som er best for selskapet. Nå er det beste for selskapet at vi gründere gjør det vi er best på, og overlater CEO-oppgaver til en som virkelig er god på det, sier Hansen.