Kimberly Larsen og Lasse Andresen i IndyRIOT. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Harselerer med «startup-språket» på jakt etter nye ansatte. Har fått 250 søknader på en halvannen uke

Gründer Kimberly Larsen har søkt etter en rebell - for alle siste gang.

Publisert Sist oppdatert

Gründerduoen Kimberly Larsen og Lasse Andresen hentet i september 26 millioner kroner til Indyriot og pumpet samtidig ut 14 ulike stillingsannonser.

De jakter utviklere, designere, markedsførere og salgspersonell, blant flere.

Felles er imidlertid budskapet: Vi ansetter normale folk.

Ikke en guru, rockestjerne, ninja eller rebell.

To uker senere rapporter Larsen om 250 søknader, så langt.

– Vi snakker om veldig mange sterke kandidater. Flere har også kommet som en stor overraskelse. For eksempel folk vi ikke visste var tilgjengelige, sier hun.

Karikerte versjoner

Kampanjen inneholder fem bilder og korte filmsnutter som i ulike meldingslogger spøker med ovennevnte bruk av stillingstitler; et språk Helene Svabø, selskapets Head of Marketing, mener er særegent for teknologiselskaper på talentjakt.

– Hvorfor har så mange teknologiselskaper sluttet å henvende seg til ekte mennesker, og i stedet fokusert på karikerte versjoner av oss få, om noen, kjenner seg igjen i, spør Svabø, før hun fortsetter:

– Nå som vi går inn i en fase med tung rekruttering og ekspansjon, har vi måttet tenke veldig godt over hvordan vi bruker språk i stillingsbeskrivelsene våre. Hvilke ord du bruker kan ikke bare være forvirrende, men til og med ekskluderende.

For om du ikke føler deg som en ninja, guru eller rockestjerne, legger Svabø til, er det kanskje grunn nok til å ikke søke på en stilling i seg selv.

– Vi tror vi vil finne de rette folkene kun ved å kunne formidle hva vi gjør og hvorfor. Derfor søker vi nå etter normale mennesker med relevante ferdigheter, som har et stort engasjement for hva de kan gjøre sammen med oss, sier hun.

Dette bildet er å finne i en av Indyriots stillingsannonser.

Gikk i fella selv

Det var selskapets kreative leder, Andreas Melvær, som først kom over et innlegg på Linkedin der vedkommende klaget over språk som ofte ble brukt i startups.

Kommentarfeltet sa seg enig; de kjente seg ikke igjen i mange av disse ordene.

Indyriot skulle doble teamet og trommet ifølge Larsen sammen en liten arbeidsgruppe som jobbet med disse tankene før den planlagte kampanjen.

– Det viktigste er å ha et bevisst forhold til dette med språket, sier gründeren, som innrømmer at hun opptil flere ganger selv har brukt ord som rebell i ulike stillingsannonser, da på vegne av rekrutteringsplattformen Time To Riot, Larsens andre selskap.

– Jeg ikke har hatt et bevisst forhold til dette før, men om du er introvert eller ekstrovert, mann eller kvinne, det har jo ingenting å si, sier hun.

Måtte piffe opp

Psykologi-professor Thomas Hoff har tidligere fortalt at ikke finnes "et snev av evidens" i forskningslitteraturen for at ekstroverte mennesker presterer bedre enn introverte. Likevel var det på daværende tidspunkt null treff på søkeordet innadvendt i Finns stillingskatalog og nesten 500 stillinger for de utadvendte.

Larsen tror trenden skyldes flere ting.

Da startups ennå var noe litt nytt, følte kanskje mange at de måtte piffe opp språket litt, også fordi de tenkte at de måtte tiltrekke seg de litt vågale folka.

– Men det å være veldig ekstrovert betyr ikke nødvendigvis at du er en god lagspiller, for eksempel. Kanskje tenker du også for høyt om deg selv, sier hun.

– Det er i hvert fall ikke relevant med tanke på jobben du faktisk skal gjøre.

Tydeliggjøre kultur

Larsen trekker også frem den tøffe konkurransen om riktig kompetanse.

– Da har det kanskje handlet om å tydeliggjøre en kultur eller andre fordeler ved å jobbe i en startup, sier Larsen.

– For oss nå har det derimot vært viktig å tydeliggjøre hva vi ønsker å gjøre som et selskap, nettopp for heller å tiltrekke oss de menneskene som brenner for det samme som det vi gjør. Å være leken er derimot en del av kulturen vår, sier hun.

Gründeren håper flere vil tenke som dem.

– Man ser jo at hver gang noen gjør noe som gir veldig mening, så er det heldigvis lett å spille videre på det, sier hun og legger til:

– Vi er jo i en spennende bransje som utvikler seg raskere enn de fleste.