Ingrid Ødegaard i Whereby forteller om tiden under corona-krisen.

I Whereby-kulissene: Corona ga selskapet tidenes boost, men teamet sto uten viktig avdeling

Ingrid Ødegaard måtte kaste seg rundt som ansvarlig for både markedsføring, produkt og teknologi. – Vi har virkelig fått kjenne på hvordan det er å skalere, sier hun.

Publisert Sist oppdatert

– Vi så det allerede i februar at veksten i Japan var heftig, forteller Ingrid Ødegaard, gründer og produkt- og teknologiansvarlig (CPTO) i Whereby.

Selskapet som tilrettelegger for remote-jobbing, fikk tidenes boost når nesten hele verden måtte bli hjemme. I løpet av få uker nådde de målene for hele året.

Heldigvis var timingen god. Selskapet var ferdig med «rebrandingen» i desember, de hadde byttet ut web-klienten og investert i å bygge ut en ny infrastruktur.

– De to første ukene i mars gikk grafen i været, og vi tidoblet datavolumet. Men fordi vi raskt kunne spinne opp nye servere, klarte vi å holde tjenesten oppe og stabil. Og det var alltid første prioritet, sier Ødegaard til Shifter.

På samme tid sto imidlertid helt uten en markedsavdeling, helt tilfeldig, ifølge Ødegaard. Sean Percival forlot rollen som CMO ved nyttår, og resten av avdelingen forsvant i januar og mars, siste da partneransvarlig Børge Dvergsdal gikk til Tibber.

– Det var kanskje litt hell i uhell, fordi vi ikke trengte så mye marketing i den perioden. Vi fikk mange brukere gratis over natten. Men det var et veldig stort behov for kommunikasjon og mye feedback. Det gikk en god del PR-muligheter fra oss. Vi fikk litt drahjelp fra Videonor og hentet inn noen selgere derifra, sier hun.

Ødegaard sto plutselig med ansvaret for både marketing, i tillegg til produkt og teknologi.

– Vi brukte januar til å jobbe frem en strategi for 2020, og finne ut spesifikt hva vi ville ha i det nye marketing-teamet. Jeg hadde så vidt rukket å legge ut en annonse da det smalt, forteller hun.

Hentet utviklere hjemme

Samtidig ble hele teamet satt til å jobbe med kundeservice.

– Vi hadde tre personer som jobbet med support i USA, og vi prioriterer betalende kunder. Men vi så at bunken av gratis-kunder som trengte support vokste drastisk, så da måtte vi sette alle på dekk der, sier Ødegaard.

Hun forteller at support-perioden var ekstra lærerik.

– Utviklerne fikk en mulighet til å se hva brukerne faktisk slet med. Så det kom mange nye løsninger i den tiden.

Nå har Ødegaard og resten av teamet fått på plass en markedsavdeling igjen, og ansatt for full mundur. De siste månedene har staben økt med 15 personer.

– Vi var underbemannet ganske lenge, mens vi ventet på at inntektene skulle komme. Plutselig hadde vi penger til å ansette, sier hun.

De nye ansettelsene har selvfølgelig vært remote, med nye kolleger i både Portugal, Polen og London.

– Det gir oss tilgang til et helt annet kandidatmarked. Men størsteparten av utviklerne henter vi her hjemme, for det finnes så utrolig mange bra utviklere i Norge, sier Ødegaard.

Hacket romløsning

Mye av inntektene kommer av en klar plan om å ikke gi noe ved dørene.

– Vi var veldig klare fra dag en i krisen på at vi ikke skulle endre på prisplanene og gi bort noe gratis. Første prioritet var å holde tjenesten oppe. Vi så på andre selskaper, som læringssystemet Showbie, som åpnet opp tjenesten for alle, og da knelte hele systemet, sier hun og legger til:

– I tillegg har ikke vi de samme økonomiske musklene som Microsoft eller Cisco har, og store videomøter koster oss faktisk penger. Det var viktig for oss å beholde inntektene og tiltrekke kunder som ville bli værende på sikt.

Teamet måtte også kaste seg raskt rundt for å øke tilgangen. For videomøtene i Whereby hadde et maksantall på 12 deltakere. Plutselig var det langt fra nok.

– Vi hadde jobbet en god stund med å øke det, så vi kastet oss rundt og hacket en løsning for 50 personer på to dager. Det var veldig viktig for oss, slik at vi kunne imøtekomme en større brukergruppe.

Landet store avtaler

– Dere gikk fra «nice to have» til «need to have» over natten, men hvordan skiller man seg ut i det markedet med så mange spillere?

– Vi var heldige med brandingen, og at vi fikk med oss brukerne over til ny plattform i desember. Vi ser at vi er mer «boutique» enn de store merkene. Vi er bygget på litt mer «human touch» og det setter mange pris på. Vi har en historie, og vi lever det vi selger. Det er et brand som er bygget på en visjon, og det ser vi har gir stor interesse, både fra nye brukere og fra investorer.

Bare i løpet av de første corona-månedene landet Whereby flere store avtaler. Gjennom en avtale med startupen Accurx ble de plattform for konsultasjoner mellom 3500 leger og pasienter i det britiske helsevesenet.

På hjemmebane landet de en storavtale med Bærum kommune, og hjalp 45 skoler og 2000 lærere med å komme gjennom skoleår-innspurten.

De siste ukene har selskapet også lagt inn flere nye oppgraderinger i videoplattformen, med både Miro whiteboards, Trello og Google Docs integrasjon.

I tillegg har selskapet måtte jobbe mye med sikkerhet og personvern.

Møtte på problmer

Videokonferanser har også bydd på store utfordringer de siste månedene. «Zoombombing», hvor uvedkommende kommer inn i videomøter for å skape kaos, har vært svært utbredt, og her hjemme møtte Whereby også problemer, da en blotter kom seg inn i et videorom med skolelever.

– Det var en svært uheldig sak. I lys av den gikk vi gjennom hele produktet for å se hvordan vi kunne hindre at det skjedde igjen.

De valgte å endre innstillingene, slik at nye rom ble satt som låste, heller enn åpne, som default. Ødegaard forteller at de ikke har fått rapporter om flere problemer i etterkant.

– Vår modell er mindre sårbar for «Zoombombing», fordi Zoom har et fast antall tegn i romnavnene, mens hos oss kan de de være så korte eller lange man ønsker, og det gir et større sett med kombinasjoner, sier hun.

Snart tilbake til normalen

Ødegaard vet at det de høye tallene ikke vil vare.

– Vi har allerede begynt å se en nedgang, nå som flere og flere begynner på jobb igjen. Men tallene er likevel mye høyere, og vi ser at vi har hoppet veldig frem fra der vi var.

Hun forteller at de nå ligger på 3,5 millioner månedlige aktive brukere, som er en tredobling fra tiden før corona.

– Vi gjorde en undersøkelse blant brukerne, og responsen var at 60 prosent av selskapene vurderte å gjøre endringer i kontorstrukturen. Det er også kult at det skjer ting i markedet, når store selskap som Telenor går for en mer remote-basert ordning i fremtiden, sier Ødegaard.

Likevel har det det vært en god øvelse i skalering, mener hun.

– Vi har virkelig fått kjenne på hvordan det er å skalere. Det har kommet folk inn dørene her, helt ferske, hvor vi bare har måttet si, "Sorry, her er det kaos, bare sett i gang, hjelp noen". Nå blir det litt lettere å faktisk ha opplæring.