b2c

Interiør-gründer planla vekst, men måtte gå på sparebluss. Nå investerer Iterate i Arkivet

Pusser opp markedsplassen for interiørarkitekter. Skal stå klar når markedet er tilbake.

Sigve Barstad-Ølnes, Business Director Iterate, og Martina Asplund, daglig leder og med-grunder av Arkivet.
Publisert

Det var ifølge Arkivet-gründer Martina Asplund vanskelig å finne en teknologisjef som hadde «alt», herunder bred teknisk erfaring, evne til å bygge og lede team, i tillegg til å inneha kommersiell forståelse for de utfordringene markedsplassen ønsket å løse.

– Derfor falt vi veldig for Iterate. De er oppriktig interessert i problemstillingen, sier hun.

Partene har nå inngått et partnerskap i en «sweat for equity»-avtale. Iterate får en betydelig prosentandel av Arkivet, forteller Asplund, uten å røpe ytterligere detaljer.

– Andelen kommer an på hvilke andre som kommer inn, og med hva, i denne runden, men det er en et større «commitment» vi har mulighet til å konvertere, sier hun.

Arkivet er en møteplass mellom frilans-interiørarkitekter og kunder. All kommunikasjon, leveranse og betaling skjer på plattformen. Selskapet tar syv prosent av transaksjonene.

– Visjonen er å samle kundereisen fra inspirasjon til ferdig hjem, i en sømløs digital løsning som er tilgjengelig for folk flest, sier Asplund.

Les mer:

Fra vekst til «bootstrapping»

Gründeren forteller videre om tøffe tak de siste to årene.

– Når korona kom hadde vi egentlig akkurat ansatt to nye personer og var i noen spennende prosesser med investorer. Vi satset på vekst når alt stoppet opp, og vi måtte i stedet gå i «bootstrapping»-modus gjennom hele pandemien og fokusere på drift.

Det førte til at selskapet mistet store deler av teamet i 2021.

– Men til tross for at covid-årene har vært utfordrende, så har de bidratt til en meget positiv effekt også - fordi «alle» har pusset opp og blitt mer vant til å ta dialoger digitalt.

Så ventet en krig og energikrise.

– Det er helt klart mest utfordrende nå, fordi alt er annerledes, sier Asplund.

– Realistisk sett skjønner jeg at det vil bli et krevende år for folk flest privatøkonomisk med det skyhøye kostnadsbildet som er nå. Det vil være færre som setter i gang oppussingsprosjekter, men det kan også ligge muligheter der, sier hun.

Nå er planen å få på plass en god digital kundeopplevelse - som er klar når markedet er der igjen, og her spiller Iterate er viktig rolle, forteller Asplund.

– Byggekostnader skal ned. Det skal også energiprisene, så ting vil stabilisere seg på et nytt nivå med tiden. Vår tanke er at vi kan pleie det markedet som er der nå og drive produktutvikling - for så å akselerere markedsføringen når markedet er klart.

Vil gjøre bransjen mindre fragmentert

Iterate skal også rigge løsningen for skalering og gi tjenesten mer funksjonalitet.

– Helt konkret har de siden i sommer jobbet med et verktøy for å effektivisere «sourcing» av interiør for interiørarkitekter som blir koblet opp mot en «affiliate» løsning.

– Hva betyr det?

– Det skal var lett å bygge lister på møbler og interiør man bruker inn i prosjekter for effektivt å kunne sette sammen et forslag til kunden med kjøpslinker presentert på en ryddig måte. Leverandører opererer også med rabatter, så vi ønsker å sette det i system for alle parter, sier gründeren.

Asplund mener de opererer i en fragmentert bransje der det ikke er en definert bransjestandard.

– Det skaper også en usikkerhet når du kjøper tjenester fordi du ikke vet hva du får og da blir «word of mouth» og referansesjekkker veldig viktig, sier hun.

Tjenesteutøveren i bransjen sliter også med å tjene nok penger, forteller Asplund. Det skyldes at de ikke har en definert prosess eller klarer å nå ut til kunder effektivt nok.

– Det å få satt inspirasjon, matchmaking, arbeidsprosess og hjelp til ferdigstillelse av prosjekt i system, ser vi fungerer veldig godt, sier gründeren.

Imponerte Iterate

Sigve Barstad-Ølnes, Business Director i Iterate, sier Arkivet har imponert dem både med et velfungerende produkt og solid strategisk tenkning for videre vekst.

– Vi synes det er spennende å hjelpe selskaper som går for rikere og mer innovative forretningsmodeller, som det vi ser i markedsplass-konsepter som Arkivet. Vi ser frem til å bidra med både byggehjelp og sparring - og å følge dem videre på reisen, sier han.

Iterate har over 12 års erfaring med «sweat for equity»-avtaler, oversatt til å bytte tjenester mot aksjer, og blir av mange omtalt som «best i klassen» på prosessene.

Her kan du lese mer om formelen de bruker.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*