SHIFTERS JULEKALENDER
Luke 24: Fra ku til Kahoot med Johan Brand
Medgründer bak Kahoot og We are human, Johan Brand, forteller hvordan et oppdrag for Litago ble redningen for edtech-selskapet.
Tidlig våren 2011 slet vi ekstremt med prosjektene som ledet til det som til slutt ble selskapet Kahoot!. Vi klarte ikke å finne ut av retningen for det kommersielle, utviklingen av grunnleggende produkt, og teknologi. Vi var veldig nære på å gi opp hele satsingen. Prosjektteamet som besto av Morten Versvik, Jamie Brooker, Emil Økstad og meg selv satt på en hurtigmat-sjappe i sentrum, temmelig deppa og frustrerte. Da tok vi en uvanlig avgjørelse.
Vi trengte rett og slett noen seire for lagånden vår - bevise for oss selv at vi som team kunne utvikle og levere et kommersielt prosjekt, basert på teknologien og UX-plattformen vår. Så vi takket ja til å utvikle og levere verdens første smarttelefon-kontrollerte rodeo-okse … eller rettere sagt en ku - for Litago, på oppdrag fra Los&Cos og Good Morning.
Den ble en stor hit. Vi så en mulighet til å pushe plattformen videre og dro høsten 2011 til verden største messe for fornøyelsesparker - i Orlando, Florida. I konkurranse med det ypperste av 3D-kino og robotstyrte attraksjoner, fikk vi enormt med oppmerksomhet. Slik ble selskapet Mobitroll konkretisert og desember 2011 registrert som aksjeselskapet som siden tok navnet Kahoot! i 2014.
Moral: Fokus på det mellommenneskelige, både intern og eksternt, er en suksessformel. Den interaktive rodeo-oksen var en vinner fordi den skapte samspill mellom venner, og prosjektet ga oss som team en felles seier. Mye av læringen fant veien inn i kjernen av dagens Kahoot!-platform.