GAMING

Netflix med tung spillsatsing, punger ut for finsk selskap

Netflix sluker finske Next Games, som verdsettes til 642 millioner kroner.

Netflix utvider satsingen på spill med oppkjøpet av finske Next Games.
Publisert

Flere av verdens største teknologikonsern har festet blikket på spillmarkedet, og legger enorme summer på bordet.

Det hele startet da Microsoft punget ut hele 75 milliarder dollar for skandalerammede Activision Blizzard, som blant annet står bak Doom og den populære Call of Duty-serien.

Sony svarte kort tid etterpå, riktignok med en noe mer beskjeden transaksjon, da de kjøpte spillstudioet Bungie for 3,5 milliarder dollar. Selskapet er først og fremst kjent for den populære spillserien «Halo», som bidro til den originale Xboxens suksess i 2001.

Nå er det altså Netflix sin tur å komme på banen. Streamingtjenesten har ikke skjult ambisjonen om å bli store på spill, og rullet i fjor ut de første spillene på sin plattform. Fra før har de laget et slags spill ut av enkelte tv-serier, ved å la seere gjøre valg underveis.

Nå sluker Netflix det Helsinki-baserte spillstudioet Next Games. Avtalen priser selskapet til 65 millioner dollar, tilsvarende omkring 640 millioner kroner, ifølge Tech.eu.

Luftige ambisjoner

Next Games spesialiserer seg på å lage mobilspill basert på populære underholdningsprodukter. I porteføljen har de spill bygget rundt The Walking Dead-konseptet, og i fjor ga de sammen med nettopp Netflix ut et spill basert på populære Stranger Things (Puzzle Tales).

– Selv om vi har akkurat kommet i gang med spill, er jeg sikker på at vi sammen med Next Games vil være i stand til å bygge en portefølje med spill i verdensklasse, skriver spillsjef Mike Verdu i Netflix i en uttalelse.

Han understreker også at disse spillene vil være reklamefri og uten kjøp i spill.

LES OGSÅ: Slik har finnene skapt en enhjørningsmaskin

Rask utvikling i Norge

I samme uttalelse skriver Verdu at Netflix vil nyte godt av at Helsinki ligger nær andre europeiske byer «med mye talent, som vil hjelpe ss med å utvide vår 'in-house' utvikling».

Hvorvidt han viser til Norge er uvisst, men spillmiljøet i Norge har iallfall utviklet seg voldsomt de seneste årene.

Nylig skrev Shifter om startupen Sloyd, som har 1500 utviklere i kø for å teste et nytt norsk 3D-verktøy som kan revolusjonere spillindustrien.

Det hurtigvoksende e-sport-markedet her til lands kaprer også oppmerksomheten til både tradisjonelle- og tidligfase-investorer. Sist ute er Become Legends, som henter 8 millioner kroner.

Investeringsmiljøer som Skyfall og Snö er blant dem som har fått øynene opp for dette markedet. Sistnevnte er blant annet inne i hybridspill-plattformen Portal One, hvis virksomhet er tilgrensende spillsatsingen til Netflix.

LES OGSÅ: «Norsk spillbransje har kommet til 'next level'»

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*