Sparkesykkel-aktørene går nye veier: Lanserer abonnement
Nye betalingsløsninger skal sikre trofaste kunder.
Kampen for å overleve i sparkesykkel-verden hardner til, og de siste månedene har flere aktører sett seg nødt til å si opp ansatte og trekke seg ut av byer.
Nå tar amerikanske Lime grep også hva gjelder forretningsmodell; ny abonnementsløsning skal sikre trofaste brukere.
Løsningen de kaller Limepass, ble lansert i desember i USA og Australia, men skal nå rulles ut globalt. Mandag ble løsningen tilgjengelig i Oslo.
– Vi er stolte av å kunne lansere LimePass i Oslo, fordi vi tror dette vil gi en fordel til våre kunder som bruker Lime for å komme seg på jobb, skole, eller bare er reiser ut for å møte venner eller familie, sier Oslo-sjef i Lime, Konstantin Morenko.
Ideen bak LimePass er at brukerne betaler et fast beløp på 55 kroner i uka. Den fjerner avgiften for å låse opp de sparkesyklene, som i dag er ti kroner.
Brukerne vil i den nye løsningen fortsatt betale minuttpris.
– Tusenvis av mennesker bruker Lime hver dag i Oslo, og vi er glade for å kunne tilby dem en billigere måte å komme seg rundt i hovedstaden på, sier Morenko.
Ifølge Limes egne tall, bruker 40 prosent av brukerne en Lime-sparkesykkel til å pendle til og fra jobb og skole.
Tester lignende løsning
Både Lyft og Bird, begge fra USA, har operert med forskjellige abonnements-tjenester, der du kan leie sparkesykkelen på månedsbasis. Før jul i fjor startet også europeiske Tier og Circ med salg av henholdsvis renoverte og nye sparkesykler.
Oslo-sjef i tyske Tier, Lars Christian Grødem-Olsen, forteller at selskapet også ser på muligheten for abonnement, og at de for tiden tester ut en lignende løsning i Tyskland, med 30 dagers gratis opplåsning for ti euro.
– Om dette er en suksess, kommer vi til å rulle dette ut i flere markeder, deriblant i Norge, sier han.
Også norske Imove tilbyr allerede en lignende abonnementsløsning for blant annet el-sparkesykler. Bergensselskapet hentet nylig 10 millioner kroner.