Med ukesabonnement på el-sparkesykler, håper Lime å gjøre kundene mer trofaste.
Med ukesabonnement på el-sparkesykler, håper Lime å gjøre kundene mer trofaste.

Sparkesykkel-aktørene går nye veier: Lanserer abonnement

Nye betalingsløsninger skal sikre trofaste kunder.

Publisert Sist oppdatert

Kampen for å overleve i sparkesykkel-verden hardner til, og de siste månedene har flere aktører sett seg nødt til å si opp ansatte og trekke seg ut av byer.

Nå tar amerikanske Lime grep også hva gjelder forretningsmodell; ny abonnementsløsning skal sikre trofaste brukere.

Løsningen de kaller Limepass, ble lansert i desember i USA og Australia, men skal nå rulles ut globalt. Mandag ble løsningen tilgjengelig i Oslo.

– Vi er stolte av å kunne lansere LimePass i Oslo, fordi vi tror dette vil gi en fordel til våre kunder som bruker Lime for å komme seg på jobb, skole, eller bare er reiser ut for å møte venner eller familie, sier Oslo-sjef i Lime, Konstantin Morenko.

Ideen bak LimePass er at brukerne betaler et fast beløp på 55 kroner i uka. Den fjerner avgiften for å låse opp de sparkesyklene, som i dag er ti kroner.

Brukerne vil i den nye løsningen fortsatt betale minuttpris.

– Tusenvis av mennesker bruker Lime hver dag i Oslo, og vi er glade for å kunne tilby dem en billigere måte å komme seg rundt i hovedstaden på, sier Morenko.

Ifølge Limes egne tall, bruker 40 prosent av brukerne en Lime-sparkesykkel til å pendle til og fra jobb og skole.

Tester lignende løsning

Både Lyft og Bird, begge fra USA, har operert med forskjellige abonnements-tjenester, der du kan leie sparkesykkelen på månedsbasis. Før jul i fjor startet også europeiske Tier og Circ med salg av henholdsvis renoverte og nye sparkesykler.

Oslo-sjef i tyske Tier, Lars Christian Grødem-Olsen, forteller at selskapet også ser på muligheten for abonnement, og at de for tiden tester ut en lignende løsning i Tyskland, med 30 dagers gratis opplåsning for ti euro.

– Om dette er en suksess, kommer vi til å rulle dette ut i flere markeder, deriblant i Norge, sier han.

Også norske Imove tilbyr allerede en lignende abonnementsløsning for blant annet el-sparkesykler. Bergensselskapet hentet nylig 10 millioner kroner.