VOI Bike.
VOI Bike.

UIP-anke avvist: Mister kontrakt på 400 millioner

VOI og UIP mister anbudet på 8.000 sykler i Stockholm.

Publisert Sist oppdatert

I fjor sommer vant norske UIP Holding anbudet om å leverer Stockholms nye sykkelsystem i samarbeid med den svenske sparkesykkel–aktøren VOI. Selskapet står blant annet bak bysyklene i Oslo, Trondheim og Bergen.

Etter klager fra konkurrenten mistet de imidlertid oppdraget.

Nå har en svensk domstol avvist anken. Dermed mister den norske aktøren en kontrakt verdt 400 millioner.

Det var svenske Dagens Nyheter som først omtalte saken.

Tok en spansk en

Den syv år lange avtalen innebærer finansiering og drift av elektriske sykler i Stockholm. UIP og VOI skulle stå for driften av de 7.500 elektriske syklene og 500 elektriske lastesyklene i byen, mens datterselskapet Urban Sharing skulle stå for teknologien.

Gleden over å vinne anbudet ble kortvarig, da andreplass i konkurransen, spanske Marfina, klagde inn vedtaket til den svenske forvaltningsretten.

Grunnen til anken var at «det vinnende budet ikke oppfyller de obligatoriske kravene i anbudet».

Retten konkluderte med at UIP mistet oppdraget, og at det skulle gjøres en ny vurdering av anbudene - denne gangen uten den norske aktøren.

Klagen bestod i at datterselskapet Oslo Bysykkel var oppgitt som referanse, mens holdingselskapet UIP var tilbyder i anbudsprosessen. I tillegg mente forvaltningsretten at VOI og UIP ikke oppfylte språk-kravene, fordi de leverte deler av anbudet «på en annet språk enn svensk» (engelsk, journ.anm.).

CTO i Urban Sharing, Johan Høgåsen-Hallesby uttalte den gang overfor Shifter at en slik rettsprosess ikke var uvanlig i Sverige.

– De har en litt annen modell for adgang til å klage inn anbudsprosesser og hvordan dette behandles, sa han og la til:

– Først og fremst er dette trist for Stockholm som nå får ytterligere utsettelser på en tjeneste byen virkelig trenger.

Nytt anbud?

VOI og UIP anket i november dommen til andre rettsinstans, Kammarretten, tilsvarende lagmannsretten i Norge og mente at Marfina «etter deres anbud å dømme ikke er i stand til å levere tjenesten til byen på egenhånd».

Nå har Kammarretten avvist anken og skriver i avgjørelsen at «alt materialet i saken er gjennomgått og konkludert med at anken ikke prøves for kammarretten».

– Vi har et godt forhold til Stockholm kommune, og det er nå opp til dem å vurdere om de kan godta andre leverandørers anbud - eller kunngjøre et nytt anbud, sier Vois-talskvinne Kristina Hunter Nilsson i en epost til Dagens Nyheter.

Shifter har vært i kontakt med CTO Høgåsen-Hallesby i Urban Sharing, men har ikke noe å tilføye VOIs kommentar.