shifters julekalender

– Vårt ladekonsept passer for store kommuner likeså godt som til små borettslag

Shifter pakker opp én splitter ny startup fem dager i uken frem til jul.

Dag Storli er en av gründerne bak Electric Freeway. – Vi er i disse dager i ferd med å passere 1000 ladere, sier han.
Publisert

I dagens kalenderluke: Electric Freeway, et oppstartsselskap som tilbyr et styringssystem for ulike ladeløsninger til bil.

– Vi var tre kollegaer i et konsulentselskap som i 2020 besluttet at det måtte være mulig å gjøre lading av elektriske kjøretøy mindre frustrerende - og startet Electric Freeway i november 2020, sier medgründer Dag Storli.

Anders Rudlang og Erik Haslev var også. Nå er kun Storli og Henrik Dyrby involvert.

Han forteller at de tidlig i 2021 kom i kontakt med Kenneth Hauge som hadde en god idé for mobillading. Sammen startet de ifølge Storli Elywhere, en flyttbar ladestasjon, og inngikk et samarbeid med Current Eco, som hadde en norskutviklet ladeplattform.

– Sommeren 2021 skilte selskapene vei, men ideen om å gi bedre ladesupport til brukere ble starten på det selskapet vi er i dag, sier Storli.

Selskapets CSMS-ladesystemer (CSMS = Charge Station Management System) kan tilkoples alle typer ladestasjoner og elbiler som er utviklet i henhold til disse standarder, forteller gründeren videre. Electric Freeway er også helt uavhengig av produsentene av ladestasjoner og leverandører av elektrisk infrastruktur og installasjon.

– Vår ladeløsning benyttes på svært mange forskjellige ladere, og våre kunder spenner fra eiendomsutviklere i Danmark, via hurtigladere i Nord-Norge til boligsameier, borettslag, kommuner og næringsbygg over hele landet, sier gründeren.

– Hvorfor er dette et behov verdt å dekke?

– Hvis det er en hake ved overgangen til bærekraftig transport, så er det ladeopplevelser. Det er med på å hjelpe frem et bærekraftig samfunn, men det er også et marked i eksplosiv vekst. Og et marked der de fleste aktørene sliter med å lage lønnsomme prosjekt, sier Storli.

– Det vil vi snu ved å bevise at lading kan være lønnsom forretning.

– Hvilke bevis har dere for at dere er på rett vei?

– Vi hadde en kontrakt og driftet fem ladere i desember. Vi er i disse dager i ferd med å passere 1000 ladere - og har en spredning på kundene som viser at vårt konsept passer for store kommuner likeså godt som til små borettslag, sier han og fortsetter:

– Vi samarbeider med ladeboks-leverandører, norske og utenlandske entreprenører, med en rekke kommuner, borettslag og private eiendomsfirmaer. Siden vi ikke leverer ladere eller hardware, er vi ofte en fortrukket partner av installatører, legger Storli til.

Electric Freeway har så langt fått støtte av Innovasjon Norge og hentet i november ny kapital. Selskapet jakter samtidig en større runde for å realisere «ekspansive planer».