Elsparkesykler skaper trøbbel i flere byer. Foto: Torill Henriksen

Svenskene bremser el-sparkesyklene: Setter ned maksfarten og krever at feilparkerte kjøretøy flyttes

Torill Henriksen

Torill Henriksen

Journalist

Publisert 16. april 2019

Stockholm tar grep for å få bukt med el-sparkesykler. Nå innfører de maksfart på seks kilometer i timen i Gamla Stan, og tidfrist for å flytte feilparkerte sparkesykler. 

El−sparkesyklene inntok den svenske hovedstaden i august i fjor. Først ute var den svenske startupen VOI, men senere har også Lime, Tier og Glyde satt sine sykler i gaten. Tilbudet møter også her både ris og ros fra befolkningen, og har slitt med mange av de samme problemene som Oslo, med slumsete parkering og ødelagte sykler. Nå ønsker kommunen å regulere selskapene i større grad.

Barnesykdommer

− Vi vil prøve å kontrollere barnesykdommene vi har sett i Stockholm og i andre byer. Det er store problemer med fremkommeligheten hvis disse sparkesyklene står i veien. Og hvis vi kan løse dette på et tidlig stadium, kan vi få til god mobilitet, sier trafikkansvarlig Daniel Helledèn (MP) til Di Digital.

Kommunen har nå utarbeidet en avtale med flere av aktørene om nye regler.

Blant annet vil det innføres fartsrestriksjon i Drottninggatan, Biblioteksgatan, Götgatspuckeln og praktisk talt hele gamlebyen i den svenske hovedstaden. Her vil de elektriske scootere være låst av selskapene slik at de maksimalt kan kjøre for seks kilometer i timen så snart de ruller inn i områdene, når brukerne forlater disse gatene, kan de kjøres for full fart, 20 kilometer i timen igjen.

Det vil også være flere områder med såkalt «no parking zone» i Gamla Stan, likt det vi har sett i Oslo, ved vannkanten, i parker og i Karl Johans Gate.

Kommunen vil også innføre det de kaller «hotsports», området hvor det vil være tillatt å parkere.

− Vi vil legge ut hotspots, og de er bare ment for de selskapene vi har inngått intensjonsavtale med. Hvis de lever opp til våre krav, får de tilgang til hotspots, men hvis de ikke gjør det, vil de ikke få parkeringstillatelse, forteller Helldèn.

Han forklarer at kommunen ønsker at selskapene «leier» området gratis for at sparkesyklene skal kunne parkeres der. Det vil være snakk om små, sentrale områder, og de vil bli oppmerket som parkeringsplass for el-sparkesykler. På denne måten håper kommunen å få bukt med henslengte sparkesykler.

Les også: Bøter, lisens og årlig avgift: Slik kan Oslo få bukt med sparkesykkelproblemene

120 minutter på å flytte sparkesykkelen

I avtalen med de elektriske scooterbedriftene krever kommunen nå at selskapet må flytte de elektriske scootere slik at de ikke står i fortau eller truer med trafikk. I tillegg stilles det høye krav til selskapene om regelmessig å informere brukerne om reglene.

Problemet med dårlig parkerte sykler har også vært fremtredende i Oslo, og MDG har vist stor misnøye med at det ikke kan reguleres i Oslo, fordi det går under samme lovverk som sykkel og Segway. Helldèn mener det er en tydelig forskjell mellom disse.

− Forskjeller er at om du har din egen sykkel, er du mer årvåken om hvor du setter den. Dette er noen andres produkt, og det påvirker måten du behandler den på. Dette gjør at de problemene vi har sett nå, med parkerte sparkesykler på fortauet, eller slengt på bakken, oppstår, forklarer han.

Les også: 11 aktører vil ha Oslo-boere til å sparke seg frem – for miljøets skyld. Men el-sparkesyklene kan bli skrotet på to måneder.

Positiv til avtale

Den svenske kravlisten sier også at de elektriske scooterbedrifter må fjerne scootere som har blitt parkert feil i løpet av 120 minutter fra da selskapene er klar over det, og at ødelagte sykler må fjernes innen 24 timer. Hver 14. dag må også selskapene informere kommunen om hvor mange scootere de har på gatene. For øyeblikket er det 3000 el-sparkesykler i byen.

Men siden det kun er snakk om en avtale, vil det foreløpig ikke bety at selskaper som ikke følger reglene blir sparket ut av den svenske hovedstaden.

–Vi har ingen lovlige muligheter til å bevise hva de gjør, om de bryter reglene. Dette er et form for felles ambisjon å styre situasjonen, og det er basert på tillit at du følger reglene vi har satt opp, forklarer Helldèn.  

Svenske VOI er positive til intensjonsavtalen.

− Dette er et stort skritt i riktig retning, hvor vi sammen med byen skaper retningslinjer for hvordan du bruker el-sparkesykler og hvordan vi som firma i Stockholm skal forholde oss til dette, og sammen skape et bybilde uten biler. Vi gleder oss over dette og vil arbeide for å overholde alle regler, sier Kristina Hunter Nilsson, PR−sjef i VOI til Di Digital.