Den tyske gründeren og lederen av el-sparkesykkelselskapet Tier, Lawrence Leuschner, her på et Oslo-besøk før sommeren. Foto: Magnus Peter Harnes

Tier-sjef på Oslo-besøk: – I Norge var det ingen hindringer. På godt og vondt.

Publisert Sist oppdatert

Det blir "betydelig flere" el-sparkesykler i Oslos gater til sommeren, varsler Tier-gründeren. Nå er han i samtaler med Ruter.

– De som lager de mest holdbare sparkesyklene, vil lykkes best, tror gründer og daglig leder i el-sparkesykkelselskapet Tier, Lawrence Leuschner.

Hans grønne sparkesykler har på få måneder, sammen med de oransje fra Voi, satt et tydelig preg på bybildet i Oslo og andre skandinaviske storbyer.

Og flere skal det bli. Til sommeren regner tyske Leuschner med å rulle "betydelig flere" sparkesykler ut i Oslos gater, forteller han til Shifter. Samtidig skal flere selskaper, deriblant norske Zvipp, lansere sine egne sykler i det samme markedet.

– Etterspørselen er fortsatt langt høyere enn tilbudet, slår han fast.

Les også: Derfor hastet det med å få tvilsomme sparkesykler ut på gata

Sparkesykler i Akerselva

Denne uka besøkte sparkesykkelgründeren Oslo for å møte lokale samarbeidspartnere - og svare på kritikk fra Shifter.

Han har sett bildene fra Oslo og andre byer, av folk som kaster sparkesyklene i elver og fjorder. Ifølge Leuschner har Tier funnet og hentet opp fire av fem av deres modeller som har blitt kastet på sjøen i Oslo.

– Det er uforståelig, og gjør meg oppriktig sint. Vi prøver å gjøre hverdagen enklere for folk, og samtidig gjøre byene grønnere. Men det er vanskelig å gardere seg mot slik oppførsel, sier han oppgitt.

– Men folk er ofte skeptiske til det som er nytt. Det vil gå seg til.

Kritikk

I april uttalte professor i innovasjon og markedsføring Tor W. Andreassen ved NHH at det er "de med dypest lommer som tar markedet", og spådde at Vy og Ruter ville gå seirende ut av mikromobilitetskampen i Oslo.

– Det er de som bruker pengene smartest som vil gjøre det best, kontrer Leuschner.

I det legger han først og fremst å lage sykler som holder. I Leuschners presentasjon for eksisterende og potensielt nye samarbeidspartnere, som Shifter har sett deler av, heter det at syklene til Tier har en holdbarhet på seks måneder.

Shifter har ikke blitt forelagt statistikk som underbygger påstanden. Levetiden på Vois el-sparkesykler, som er identisk med Tiers, er ifølge svenske Breakit bare på mellom to og tre måneder. I USA – der gigantene Bird og Lime er i førersetet, er levetiden betydelig kortere, med et gjennomsnitt på 28 dager.

Men selv seks måneder er langt fra godt nok, mener Leuschner.

Derfor har Tier nå inngått et samarbeid med en ny kinesisk produsent, som skal skreddersy deres sparkesykler.

De første sparkesyklene fra ny produsent skal komme allerede i sommer, se helt annerledes ut enn i dag, og ha en levetid på hele 12 måneder, ifølge Tier-sjefen.

– Men det er måten å drive på som blir avgjørende, sier han.

– Vi henter inn våre sykler hver kveld, lader dem, og strammer eller bytter deler der det er nødvendig. Med slik oppfølging øker levetiden drastisk. Denne typen oppfølging blir viktig fremover. Det hjelper ikke å la folk ta dem med hjem, mener Leuschner.

– Det høres dyrt ut?

– Det tar ikke lang tid å stramme en skrue eller to. På lang sikt lønner det seg, og det er mer miljøvennlig, sier han.

Endringsvilje

Ifølge den tyske gründeren ble ideen bak Tier født da han besøkte San Diego under en surfetur i USA. På fortauet langs stranden benyttes elektriske sparkesykler flittig.

– Stressfritt, nyttig - og miljøvennlig. Det er noe mange søker etter, sier Leuschner.

Men det har ikke vært fritt for kritikk av selskapet etter at de rullet ut tohjulingene på Oslos gatehjørner.

I en test Shifter gjennomførte tidlig i april, fungerte bare 29 av 69 sparkesykler. Årsaken var ifølge Tier den store pågangen, og appen har siden blitt oppdatert.

Blindeforbundet har også rettet kraftig kritikk mot sparkesykkel-aktørene etter at flere blinde og svaksynte har blitt påkjørt den seneste tiden, og krevd av myndighetene innfører strengere reglelverk.

Mange forslag har blitt fremmet, både nasjonalt og internasjonalt, om hvordan en kan få bukt med de problematiske sidene ved slik mikromobilitet.

– Reguleringen er veldig ulik fra land til land, sier gründeren fra Berlin.

I hjembyen hans har selskapet fortsatt ikke lansert, fordi det tyske lovverket er til hinder. Han har imidlertid fått forsikringer om at ny regulering skal være på plass der i juni, og allerede i sommer planlegger de å rulle ut sine sykler til det de tror blir Tiers største marked.

– I Norge var det ingen hindringer. På godt og vondt. Vi kunne rulle syklene rett ut, og nå tar vi lærdom av erfaringene, og endrer oss hele tiden, sier Leuschner.

Vil utvide

I løpet av Oslo-oppholdet hadde Tier møter med blant andre Ruter, bekrefter Tier-sjefen. Tilbyderen av kollektivtrafikken i Oslo har gjennom våren hatt et anbud liggende ute - de vil supplere sitt kollektivtilbud med sparkesykler.

– De er en spennende og meget aktuell samarbeidspartner, sier Leuschner.

Men et eventuelt samarbeid ligger litt frem i tid.

– Og et samarbeid med oss vil ikke utelukke samarbeid med andre. Jeg tror nok det er aktuelt for kollektivtilbydere i flere byer, inkludert i Oslo, å samarbeide med flere aktører i det samme markedet, sier Leuschner.

– Hva med andre norske byer?

– Det kommer. Snart.

Forøvrig uttales navnet "Tier" som det tyske ordet for "dyr", [tiːɐ̯].

Det du trenger å vite

  • Langt flere el-sparkesykler kommer til det norske markedet
  • Tier har ny produsent og ruller snart ut helt nye sparkesykler
  • Samtaler mellom Ruter og sparkesykkelselskaper bekreftet