FINANSIERING

24SevenOffice etablerer nytt investeringsselskap

Teknologiselskapet har fått smaken på oppkjøp og etablerer nytt «corporate venture»-selskap. Eks-sjefen i moderselskapet skal lede den nye satsingen.

Eirik Aalvik Stranden blir toppsjef i 24SevenOffice et halvt år etter overgangen fra konsulentbransjen.
Publisert Sist oppdatert

De seneste par årene har det norske teknologiselskapet 24Sevenoffice gjort flere oppkjøp og investeringer i startups, deriblant i Exicom Software, Karriere.no, og Optin Bank (en historie som fikk et mindre heldig utfall).

Nå formaliserer selskapet denne strategien, ved å starte 247 Ventures, en investeringsarm som skal jakte oppstarts- og vekstselskaper i deres segment. Det er ikke fastsatt hvor mye kapital selskapet skal tilføres totalt, og om de skal hente ekstern kapital.

– Men i startfasen er det intern kapital i gruppen. Nå har vi 350-400 millioner kroner tilgjengelig i cash, sier daglig leder Eirik Aalvik Stranden i 24Sevenoffice.

Mannen Stranden erstattet da han tiltrådte toppjobben på tampen av fjoråret, Ståle Risa, forlot 24Sevenoffice etter 20 år - trodde vi. Nå står Risa derimot oppført som «director» i det nye investeringsselskapet.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

5-10 i året

Investeringene til 247 Ventures kan være alt fra små presåkornsrunder til større serie A-runder. Ifølge Stranden skal de gjøre mellom 5-10 investeringer årlig, og ha en portefølje på omkring 25 selskaper.

Selskapet skal komplementere den eksisterende oppkjøpsavdelingen i moderselskapet, skrives det i en pressemelding. Den avdelingen tar utelukkende eierskap over 50 prosent, mens 247 Ventures ikke skal bevege seg over 20 prosent.

Hovedkriteriet for å passe inn hos 247 Ventures, er at forretningsmodellen er såkalt «software-as-a-service» (Saas) innenfor virkeområdet til 24SevenOffice, som ifølge pressemeldingen innebærer en «visjon om å styrke morgendagens selskaper». En del av kapitalen er også satt av til bærekraftsinvesteringer.

– Alt som kan forenkle og automatisere, som gjøre selskapene og samfunnet bedre, oppsummerer Stranden.

– Vi starter i Norge og Sverige, hvor vi er mest kjent. Men vi ekspanderer hver dag, og begynner å bli store i USA. Så vi snakker globalt, sier han.

LES OGSÅ: De viktigste spørsmålene for deg som vurderer «corporate venture»

Har gjort to investeringer

De to første investeringen til 247 Ventures er allerede gjennomført.

Tidbit er et norsk selskap som leverer salgs- og bestillingssystemer for serveringssteder. Nå går de inn i porteføljen til 247 Ventures.

Det gjør også Subtrackr, et norsk selskap som leverer systemer for automatisk håndtering av gjentakende kostnader som abonnementer og kontrakter.

Hvor mye som er investert vil Stranden foreløpig ikke si, men det skal være mellom én million og fem millioner kroner per transaksjon.

247 Ventures skal være en aktiv eier, heter det i pressemeldingen, som skal bidra med mer enn kapital. Det nevnes både tilgang til ressurser, kunder og partnere, samt sparring med 24SevenOffice-teamet.

På tampen av fjoråret tok Eirik Aalvik Stranden over ledelsen av 24SevenOffice, kun et halvt år etter overgangen fra konsulentbransjen.

– Dette er noe vi har ønsket å gjøre lenge, og nå var tiden inne. Vi ser frem til å investere i nye, spennende teknologier som både komplementerer og utfordrer det 24SevenOffice tilbyr i dag, og å samarbeide med alle de talentfulle og ambisiøse gründerne der ute, sier han i meldingen.

Shifters SaaS-spesial (for abonnenter):

  • Hvorfor har abonnement blitt den viktigste strategien for verdens ledende selskaper? (LES SAKEN)
  • Slik bygger du tjenester som abonnentene faktisk bruker og vender tilbake til (LES SAKEN)
  • Tredoblet SaaS-inntektene: Nøkkeltallene Ardoq har fokusert på for å få den eksplosive veksten. (LES SAKEN)
  • Dette må på plass før ledende Saas-investorer putter penger i selskapet ditt (LES SAKEN)
  • Ny Saas-rapport: Seks tips som forhindrer kundene dine fra å si opp (LES SAKEN)
  • Slik får SaaS-selskapene kontroll på «churnen» (LES SAKEN)
  • Hvordan Salesscreen-gründeren løste USA-koden og løftet suksessen til andre markeder i Europa og Asia (LES SAKEN)