Eske Gunge er gründer og daglig leder i Actimo.
Eske Gunge er gründer og daglig leder i Actimo.

Han er gründeren som skal hjelpe Kahoot å vinne bedriftsmarkedet

Eske Gunge hadde egentlig ikke tenkt på Kahoot som en mulig følgesvenn ut i verden, men etterhvert forsto han hvorfor det var riktig å selge.

Publisert Sist oppdatert

Det begynte med noen litt kryptiske eposter, der Kahoot tok kontakt for å «prate» om samarbeidsmuligheter. Et halvt år senere og et stort antall videomøter var 300-millionerskjøpet av Actimo i boks, uten et eneste fysisk møte mellom partene.

– Jo større markedet er, jo mer verdi kan vi lage, derfor må vi nå ut i det globale markedet. Enten kan du bruke masse penger på å gjøre det selv. Det innebærer mye testing, og det tar mye tid. Ellers kan du gå sammen med et selskap som allerede når ut i dette markedet. Slik Kahoot gjør, sier Actimo-gründer Eske Gunge til Shifter, om hvorfor han sa ja til frieriet fra det norske læringsselskapet.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

KAHOOT! AS

KAHOOT! AS har utviklet en spillbasert læringsplattform som er basert på flervalgsoppgaver. Kahoot! bygger på sosial læring hvor man samles rundt en felles skjerm. Siden oppstart har Kahoot! blitt brukt av 2mrd spillere.

Les mer om selskapet her

OSLO

Eilert Hanoa

50+

  • NORTHZONE VENTURES NORWAY AS
  • Iii Lp Creandum
  • AS REAL-FORVALTNING
Se hele selskapsprofilen

«Snackable» plattform

Actimo ble gründet i 2012. Den tidligere funk-musikeren hadde før dette startet videostrømmeplattformen Intermax og B2Btones - en «white label»-butikk for mobilinnhold. Han hadde også vært sjef for multimedia og nettjenester hos den danske telekomgiganten TDC.

Det var hos TDC han så hvordan de ansatte som jobbet «remote» utenfor huset, enten det var selgere eller montører, ikke ble en naturlig del av organisasjonen. Storselskapet slet med både kommunikasjon og opplæring.

Etterhvert har Actimo blitt det Gunge kaller en «engagement platform».

– Det er ikke nok at de ansatte får informasjonen, de må også forstå den, bli engasjert.

Gjennom plattformen kan de ansatte kommunisere med hverandre både faglig og sosialt. De kan ta opplæring og få viktig informasjon fra lederne. Målet er at det skal skje på en engasjerende måte.

Gunge erkjenner at de har et stykke å gå før de blir like lekne som Kahoot, men de har vært opptatt av å være det gründeren kaller «snackable», at det skal være lystbetont og smake godt.

– Vi har ikke konkurranse mellom de ansatte, men du kan konkurrere med deg selv. Med Kahoot kan vi ta «gamification» til et nytt nivå.

Plattformen blir i så måte en del av det norske læringsselskapets bedriftssatsing, «Kahoot 360».

Som å skrive musikk

– Du snakker om å engasjere de ansatte. Men hva er det som driver deg?

– Jeg elsker den kreative prosessen. Mitt hjerte banker for å lage ting som gjør en positiv forskjell, sier Gunge.

Han mener at en plattform som gjør de ansatte mer engasjert i egen arbeidsplass, betyr fornøyde ansatte, noe som igjen øker produktiviteten.

Personlig mener den abdiserte funk-musikeren at det å lage software kan sammenlignes med å skrive og fremføre musikk.

– Til å begynne med er det ikke mer enn en idé, så setter du deg ned og lager noe fantastisk sammen med andre og fremfører det. Det er den samme magien.

Actimo har med sin læringsapp for næringslivet et godt fotfeste i Danmark, og er i ferd med å feste grepet om resten av Norden.
Actimo har med sin læringsapp for næringslivet et godt fotfeste i Danmark, og er i ferd med å feste grepet om resten av Norden.

Utfyller hverandre

Actimo har i dag godt fotfeste i Danmark, og er godt i gang i de andre nordiske landene. Selskapet har årlige abonnementsinntekter (ARR) på 5 millioner dollar. Blant de 200 bedriftskundene på plattformen finner man kjente giganter som Cirkle K, Hi3G og Compass Group.

Selv om Gunge i det siste har hatt blikket rettet ut i mot globale markedet, hadde han egentlig ikke tenkt på Kahoot som en mulig følgesvenn, før det norske selskapet begynte å ta kontakt i vinter. Det som først var en litt vag henvendelse om mulig samarbeid, viste seg raskt å bli noe mer.

Gründeren mener at «Kahoot og Actimo er heldige som har funnet hverandre». Samtidig som Actimo kan nyte godt av Kahoots enorme brukermasse, får Kahoot tilgang til plattformen til Actimo, noe som vil gi det norske læringsselskapet en tyngde i bedriftsmarkedet.

– De siste månedenes dialog viser at det også er en «culture fit».

«All in»

Det er et selskap i god vigør Kahoot nå tar ombord. Actimo kunne ha fortsatt på egen hånd, og et salg til en annen aktør ville kunne gi mer penger i kassa for Gunge og de andre eierne på kort sikt. Men penger er ikke alt, hevder han, og peker på mulighetene som ligger foran dem. Selv har har ingen planer om å «pensjonere» seg fra Actimo, nå når selskapet blir en del av Kahoot-familien. Kjøpet skjedde i en kombinasjon av aksjer og cash. Gunge kjørte det meste av gevinsten inn i Kahoot.

– Jeg tror på Kahoot, og er «totally wested». Sammen med dem vil jeg realisere vår visjon, og endre måten man driver læring i bedrifter på.

– De siste månedene har vært rare, og kapitalmarkedet er jo annerledes også. Er dette noe dere gjør fordi det er koronakrise hos dere?

– Det har vært en krevende tid. Vi hadde budsjettert med å vokse med 50 prosent i år. Men mange av våre kunder er innenfor restaurant, hotell og butikk. For de fleste var det full stopp på utgiftene. Vi var skrekkslagne.

Actimo svarte på situasjonen med å kutte kostnader allerede i mars. De ansatte måtte gå ned 15 prosent i lønn, mens ledelsen måtte ned 20 prosent.

– Vi trengte ikke å si opp folk. Jeg vil gi kudos til teamet som klarte å stå sammen gjennom dette.

Korona-vekst

Gunge hevder at selskapet har sluppet lettere unna pandemisituasjonen enn fryktet. Riktignok har ikke veksten vært på 50 prosent, men den har vært på hyggelige 25 prosent. Grepene gjorde også at selskapet gikk i pluss, og kunne ha klart å holde det gående fremover uten å hente mer kapital, selv om planen var å vokse raskere.

Selskapet er i likhet med Kahoot blant de som har kommet godt ut av det når flere enn før sitter på hjemmekontor. Gunge forteller om en 300 prosent vekst i bruken av plattformen.

– Vi har vært heldige. Gjennom koronatiden har vi hatt betydelig høyere bruk blant de eksisterende kundene. Bedriftene er blitt mer modne i hvordan de bruker digitale verktøy for å engasjere sine ansatte, konstaterer han.

Oslo vs Køben

– Er det en utfordring at dere er i København og Kahoot i Oslo, og har det vært et tema i oppkjøpsdialogen?

– Vi har kontorer i flere land, og jobber veldig mye online. Vi bruker vår egen plattform internt, også til det sosiale. Så det har ikke engang blitt nevnt som en utfordring.

Selv var han litt bekymret for om Actimo kom til å klare å holde trykket oppe når de ble spredt rundt på hjemmekontorene.

– Spørsmålet var om vi kunne klare å holde oppe momentet uten å være fysisk til stede på kontoret. Vi har imidlertid ikke hatt noe produktivitetstap. Dette har gjort meg enda mer overbevist om at det ikke er noe problem å jobbe remote.

Gunge peker ikke minst på at hele prosessen skjedde på video.

Den største investoren til Actimo frem til salget nå, har forøvrig vært det lokale fondet Prometum Equity Partners (PEP), med base i København.

Powered by Labrador CMS