LAST MILE

Kjøpte Porterbuddy - nå er Instabox verdt én milliard dollar

Det svenske «last mile»-selskapet har hentet 1,66 milliarder kroner og får enhjørningsstatus.

Pakkeskapene til Instabox er plassert rundt om i de nordiske landene.
Publisert Sist oppdatert

Da Instabox kom til Norge i 2020, fem år etter oppstarten, skrev Shifter at selskapet var verdsatt til over én milliard norske kroner.

Gjennom pandemien har det svenske teknologi- og logistikkselskapet, som er best kjent for sine pakkebokser, skutt skikkelig fart. I januar kjøpte de den norske budtjenesten Porterbuddy for en ukjent sum. Samtidig ble selskapet gitt en prislapp på 7 milliarder kroner.

Nå har Instabox hentet frisk kapital. Emisjonen er på 190 millioner dollar, tilsvarende omkring 1,6 milliarder kroner, opplyser selskapet i en pressemelding. Prisingen dyttes ytterligere opp, til én milliard dollar. Det tilsvarer omtrent 8,7 milliarder norske kroner med dagens vekslingskurs. Dermed får selskapet såkalt enhjørningsstatus.

Vekstfondet Verdane kommer inn som ny storeier. Verdane ledes av norske Bjarne Kveim Lie, og har flere norske selskaper i porteføljen.

Blant de øvrige investorene er eksisterende aksjonærer som Creades og EQT Ventures, samt Tham Special Investment AB, Nineyards, Tacito og M2 Asset Management.

Instabox oppgir selv at de vokser i svært høyt tempo, og ble nylig rangert som nummer tre blant de raskest voksende teknologiselskapene i Europa av Financial Times, med en samlet årlig veksttakt på 300 prosent.

Selskapet tilbyr levering både til smarte skap og hjem i Sverige, Norge, Danmark og Nederland. I det siste har selskapet også gått inn i det tyske markedet. Totalt oppgir Instabox at de leverer mer enn tre millioner pakker hver måned.

I tillegg til oppkjøpet av Porterbuddy, har selskapet det seneste året kjøpt nederlandske Red je Pakketje.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*