Techstartup rydder opp i sparkesykkel-rot: – Nå går vi fra Bergen og ut i verden
Oppstartsselskapet Nivel fra Stavanger startet med å hjelpe Bergen å få kontroll på sparkesykkel-kaos. Nå er første kontrakt i utlandet signert.
Holder styr på sparkesyklene: Lars Ove Kvalbein i Bymiljøetaten i Bergen kommune bruker plattformen til gründer Harald Sævareid i Nivel for å for eksempel styre hvor sparkesyklene kan parkere, som her i Lars Hilles gate.Foto: Kristine Askvik
I Lars Hilles gate like ved store arbeidsplasser som Vestlandetshuset og Media City Bergen står grønne og røde sparkesykler på rekke og rad rundt lunsjtid. Mange har brukt dem for å komme seg til jobb og skole her.
Annonse
– Vi ønsker å gjøre det lettest mulig for offentlige og private aktører å få oversikt og organisere mikromobiliteten i sine områder, sier gründer og daglig leder Harald Sævareid i Nivel.
Oppstartselskapet Nivel kaller seg for et MaaS-selskap, mobilitet som en tjeneste. Selskapet kobler sammen byer og andre grunneiere med ulike mobilitetsoperatører, som mikromobilitet og bildeling.
Mikromobilitet vil si utleie av elsykler og elsparkesykler i Norge, i utlandet inkluderes også elmopeder.
Annonse
Det Nivel konkret gjør, er å samle inn data fra selskaper som tilbyr utleie av slike fremkomstmidler og gjør denne informasjonen lett tilgjengelig for private og offentlige grunneiere.
De som eier og bestemmer reglene for et område, kan enkelt legge inn nye regler på den tekniske plattformen og informasjonen vil automatisk nå alle utleiere.
Det er altså toveis datadeling. Bergen ble første by som tok i bruk plattformen - i 2020.
– Nå tar vi plattformen fra Vestlandet og ut i verden, sier Sævareid.
Annonse
– Byer stenger sentrum for biler. Det vil være behov for nye mobilitetsformer. Disse må reguleres på en god måte, sier styreleder Grethe Skundberg i Nivel.
Kunstgress og selvkjørende biler
Annonse
Rådgiver Lars Ove Kvalbein i Bymiljøetaten i Bergen gir et konkret eksempel på hvordan kommunen har brukt plattformen:
– Da sparkesyklene kom til Bergen var det mange som begynte å brukte sparkesyklene på kunstgressbaner rundt omkring i byen. Dette ønsket vi ikke, da banene tar skade av det. Da gikk vi bare inn i Nivel og markerte banene. Dagen etter var banene digitalt avsperret i operatørenes apper, sier Kvalbein.
Annonse
– Hvordan ville dere gjort det ellers?
– Da måtte vi ha kontaktet alle de ulike operatørene manuelt og gitt beskjed, og det ville sikkert vært en rekke ulike tolkninger. Nå kunne vi innføre forbud mot å kjøre på banene raskt, sier Kvalbein.
Bergen kommune ser inn i fremtiden når de tar i bruk plattformen.
– Bruk av Nivel ser vi på som et viktig forarbeid frem mot når vi eventuelt får en bilflåte med selvkjørende biler. Disse må være delt og integrert med kollektivtrafikken, og for å få til det må en god løsning for digital og dynamisk regulering være på plass, sier Kvalbein.
Nye markeder
Kundene til Nivel er i dag offentlige og private aktører. I Norge er både kommuner og transportselskaper kunder, som blant andre nevnte Bergen kommune og transportselskapet AtB i Trondheim.
Nå har Nivel nettopp inngått en avtale i Tyskland.
– Vi har signert vår første internasjonale kontrakt med tilsvarende bymiljøetaten i Frankfurt, forteller Sævareid.
Han forteller at i Tyskland kan også private bedrifter og eiendomsutviklere være potensielle kunder.
– Private aktører ønsker å ha gode tilbud innen mikromobilitet for å tiltrekke seg beboere og ansatte, forklarer Sævereid.
Nå jobber selskapet også med å inkludere bildeling på plattformen. Dette vil testes ut i Bergen. Dette vil for eksempel kunne gjøre det lettere for kommunen å få oversikt over hvor det er bildelingsbiler og eventuelt frigjøre parkeringsplasser til dette.
– Hvilke konkurrenter finnes?
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
– Hovedkonkurrenten globalt er franske Vianova og amerikanske Populos, men disse selskapene er mer fokusert på å forstå bruken, enn å skape endring. Vi ønsker både å forstå bruken og å skape endring.
– På hvilken måte kan plattformen deres bidra til å skape endring?
– Man kan gi tilgang til parkeringsareal, bruke prismekanismer og eventuelt dele ut subsidier for å styre bruken i bestemte retninger, sier Sævereid.
Sponser elsparkesykler
AtB sponser i dag bruk av sparkesykler og elsparkesykler i nabokommuner til Trondheim, for at man skal kunne bruke disse frem til annen transport som buss og tog.
Nivel tjener penger gjennom lisenser. Når selskapet sikter inn mot bedriftsmarkedet i utlandet er planen å jobbe med transaksjonsbasert, å ta en viss prosentandel av hver tur eller hver parkeringsavgift eller tilskudd, forklarer gründeren.
Så langt har blant annet Link Venture Capital, GC Rieber, Vyrd, Sprettert og engleinvestorer i Connect i Stavanger og i Bergen investert i selskapet. Selskapet hadde en emisjon som ble lukket i 2021.
– Nå har vi en brofinansieringsrunde for å hente kapital til å gå internasjonalt, sier Skundberg.
Målet er å hente tre millioner kroner og selskapet oppgir at de er nesten i mål. Mellom 2021 og frem til nå har de hatt noe «softfunding».
Selskapet har seks ansatte fra Norge, Polen, Tyskland og USA med ekspertise innen teknologi, mobilitet og salg. Teamet er nylig styrket for å kunne jobbe inn mot markeder i Tyskland, Italia og Australia.