OPPKJØP

CEO Sten-Roger Karlsen i Ørn Software. Figur: ARR for Ørn Software inndelt i organisk og ikke-organisk vekst (inkluderer oppkjøp).

Vil kjøpe Ørn for 620 millioner kroner

EG Norge foreslår å kjøpe saas-selskapet for langt over dagens kurs - og langt under noteringsprisen.

Publisert Sist oppdatert

For halvannen uke siden kunne Saas-selskapet og børstaperen Ørn Software legge frem sterke tall for første kvartal.

På et år har selskapets årlige abonnementsinntekter nesten doblet seg. Samtidig har aksjekursen stupt. Ved notering på Euronext Growth for et drøyt år siden var prisen 10,50 kroner per aksje. Da børsen stengte før helgen var prisen 4,43 kroner.

Nå har teknologiselskapet EG Norge lagt inn et bud på å kjøpe alle aksjene i selskapet, til 6,25 kroner stykket. Det er 41 prosent høyere en sluttkursen fredag, og 40 prosent lavere enn ved notering.

Det kommer frem i en børsmelding mandag morgen. På fullt utvannet basis priser tilbudet Ørn Software til 620 millioner kroner.

Eierne av nær halvparten av aksjene har allerede akseptert budet. Om salget går gjennom, skal det gjøres opp i kontanter og gjennomføres i første halvdel av juni.

Tidligere i mai viste en Shifter-analyse at unoterte Saas-selskaper verdsettes opptil 18 ganger høyere enn de på børs.

Investor Thomas Falck var blant dem som så flere gode kjøpsmuligheter.

I forrige uke ble det også kjent at et amerikansk investeringsselskap vil kjøpe Mercell i en liknende avtale.

Les mer i Shifters SaaS-spesial (for abonnenter):

  • Hvorfor har abonnement blitt den viktigste strategien for verdens ledende selskaper? (LES SAKEN)
  • Slik bygger du tjenester som abonnentene faktisk bruker og vender tilbake til (LES SAKEN)
  • Tredoblet SaaS-inntektene: Nøkkeltallene Ardoq har fokusert på for å få den eksplosive veksten. (LES SAKEN)
  • Dette må på plass før ledende Saas-investorer putter penger i selskapet ditt (LES SAKEN)
  • Ny Saas-rapport: Seks tips som forhindrer kundene dine fra å si opp (LES SAKEN)
  • Slik får SaaS-selskapene kontroll på «churnen» (LES SAKEN)
  • Hvordan Salesscreen-gründeren løste USA-koden og løftet suksessen til andre markeder i Europa og Asia (LES SAKEN)