Epiguard vant Oslo Innovation Award
Pandemien ble det endelige beviset på verdien norske Epiguard skaper. Nå hedres selskapet med prestisjepris.
Hvert år deler Innovasjon Norge og Oslo kommune ut prisen til et vekstselskap som kan vise til en bærekraftig forretningsmodell samtidig som de løser et samfunnsproblem.
I fjor mottok No Isolation prisen, mens matsvinn-appen Too good to go vant juryens gunst i 2019. Tidligere har blant andre Otovo, Gelato og Kahoot vunnet.
I år gikk hedersprisen til medtech-selskapet Epiguard. Selskapet ble startet i 2015 og står bak bårer for trygg transport av syke pasienter, som beskytter omgivelsene mot farlig smitte.
Da koronapandemien brøt ut, strømmet henvendelsene inn til selskapet fra hele verden.
– Vi har jobbet dag og natt for å fremskaffe produktet vårt til helsepersonell verden rundt. Et produkt som har reddet livene til hundrevis av Covid-19-pasienter og beskyttet tusenvis av helsearbeidere, sier daglig leder Ellen Cathrine Andersen i Epiguard i en pressemelding.
Dette er bare begynnelsen for selskapet, slår hun fast.
– Den kompetente staben vår jobber utrettelig for å utvikle bærekraftige og effektive produkter som vil løse problemer helsearbeidere står overfor i dag og vil møte de kommende årene.
Det er 14. gang Oslo Innovation Award deles ut.
Juryen som ga prisen til Epiguard besto av fjorårsvinneren, No Isolation-gründer Karen Dolva, megründer Pål T. Næss i Gelato, daglig leder Laila Danielsen i Elliptic Labs, og byråd for næring og eierskap i Oslo, Victoria Marie Evensen.