15 fine ting du bør huske fra 2020, hvis du elsker norske tech-selskaper

Det startet så bra, men etter hvert ble det mørkt og tungt for mange. Utover høsten har 2020 snudd om til å bli et helt ellevilt år for norske startups og vekstselskaper.

Publisert

For fire år siden var det ganske enkelt å lage en årskavalkade over det viktigste som hadde skjedd innen norsk tech i løpet av året. Når vi nå ser tilbake på 2020, vet vi nesten ikke hvor vi skal begynne.

Til mimringen har vi derfor denne gangen bedt om råd og tips fra flere kjente startup-profiler, som har hjulpet oss å huske mer fra det som har skjedd i dette hendelsesrike året. Sammen har vi kommet frem til følgende liste.

1. Kahoots elleville børsreise

De fleste har fått hakeslepp av den enorme kursutviklingen Kahoot har hatt på børsen i løpet av 2020. Da selskapet ble notert på Merkur Market høsten 2019, fabulerte noen om når selskapet kunne klare å bryte den magiske grensen på en milliard dollar i verdivurdering. Når denne artikkelen skrives, er selskapet oppe i en markedsverdi på snart 37 milliarder kroner, eller over fire milliarder dollar på Euronext Growth. Selskapet hentet tidligere i høst en monsterrunde fra Softbank på nærmere to milliarder kroner, og kjøpte i løpet av året også opp bedriftslæringsplattformen Actimo og språkappen Drops. I 2021 skal Kahoot gå på hovedindeksen, trolig i Oslo, og har allerede varslet at det vil komme nye oppkjøp. Så det er bare å holde seg fast fremover.

Fikk du med deg?

2. Spacemakers storexit

Det kom brått på mange da meldingen tikket inn om at den amerikanske giganten Autodesk hadde kjøpt det fremgangsrike proptech-selskapet Spacemaker for 2,4 milliarder kroner, under fire år etter oppstarten. Ikke bare viser exiten at verden har fått øynene opp for norske teknologiselskaper. Men når gründerne Anders Kvåle, Håvard Haukland og Carl Christensen sier at de kommer til å bruke deler av formuen til å investere i nye startups, kommer denne exiten kommer til å få ringvirkninger også fremover. Vi gleder oss.

Fikk du med deg?

3. Korona-boom hos Innovasjon Norge (og EU)

Koronaviruset sendte næringslivet ut i den dypeste krisen i nyere tid. Innovasjon Norge svarte med tidenes finansieringsfest. Aldri før har så mange startups fått støtte. Rundt 1600 selskaper har fått oppstartfinansiering i form av tilskudd og lån, til sammen 1,2 milliarder kroner. Det ble også etablert et ekstraordinært innovasjonsstilskudd, så mer modne vekstselskaper kunne holde farten oppe gjennom nedstengningen.

På slutten av året ryktes det imidlertid at det begynner å gå tomt i kassa. Da er det i så fall godt å ha EU. Norske selskaper hentet en halv milliard kroner fra startupprogrammet til Det europeiske innovasjonsrådet. En av ti mottagere var faktisk fra Norge – deriblant Evoy, Alginor, Innomar, N2 Applied, Otechos og Wavefoil.

Fikk du med deg?

4. Snapchat kjøpte Voisey

Hemmeligholdet var stort, men prisen lå etter sigende et sted mellom 300 og 700 millioner kroner da den amerikanske SoMe-giganten kjøpte musikkstartupen til Bergens-duoen Pål Wagtskjold-Myran og Erlend Hausken. Selskapet var i tillegg til flere norske engleinvestorer backet av musikkskriver-stjernene Mikkel Storleer Eriksen og Tor Erik Hermansen i Stargate. Da kjøpet var et faktum, ble det beskrevet som en viktig milepæl for musikkteknologiindustrien i Norge. Ikke minst gjør det at investorene får øynene opp for en nisje som har slitt mer med å hente kapital enn en del andre bransjer.

Fikk du med deg?

5. Merkur-mania

Teknologi og bærekraft var vinnerne globalt i aksjemarkedet i 2020, og det skapte økt investor-interesse også i det unoterte markedet. 6 teknologiselskaper stod for 50 prosent av veksten på Nasdaq. Trenden smittet over på det norske markedet også. Situasjonen gikk fra at investorer krevde koronarabatter i våres til «all time high» i verdivurderinger på seks måneder.

I fjor var var det relativt lite aktivitet på minibørsen Merkur, med bare tre noteringer. I år har over 30 selskaper gått på det som nå har skiftet navn til Euronext Growth. Selskapene har gjennomsnittlig hentet 200 millioner kroner hver. Vaccibody, Zaptec, Pexip, Mercell, Airthings, Meltwater og nå sist Skitude er noen av eksemplene. Dessuten er det et tegn i tiden at Pareto går fra å arrangere en fysisk oljekonferanse til å arrangere en online "Software as a Service"-konferanse.

Fikk du med deg?

6. Norske venturefond investerte og fylte opp

Til tross for koronapandemien har norsk venturebransje holdt seg på samme nivå som foregående år også under koronapandemien. Det har vært spesielt sterk interesse for helserelaterte investeringer, viser en oversikt fra Argentum.

Tallene fra Argentum viste også at nordiske venturefond hadde hentet inn 801 millioner euro i kapital til og med tredje kvartal i år, I denne statistikken begynner Norge for alvor å sette spor. Idekapital, Snö, Fynd, Momentum, Skyfall, Alliance Venture og Norselab var blant de som hentet frisk kapital til sine fond i 2020, og har lovet å satse tungt på den voksende floraen av lovende norske vekstselskaper nå fremover. I tillegg fikk statlige Nysnö og Investinor solide påfyll gjennom statsbudsjettet.

Når disse og flere med dem står klar til å drysse sine kroner utover landet, blir det åpenbart et spennende år på investeringsfronten i 2021.

Fikk du med deg?

7. Utenlandske investorer på jakt i Norge

Internasjonale investorer rettet for alvor søkelyset mot Norge. Flere norske startups hentet kapital fra kjente internasjonale investorer, blant andre Tibber, Sanity og Potal One. Blant tungvekterne i kapitalmarkedene som ser til Norge, finner vi Softbank, Peter Thiels Founders Fund og Coatue Management, spesielt ved Arielle Zuckerberg.

Tibber landet for øvrig sine 65 millioner dollar på det som er å betrakte som en «Supertuesday» i norsk tech tidligere i høst, da Spacemaker ble solgt og Meltwater gikk på børs på samme dag. I tillegg til den utrolige reisen til Kahoot hjelper det også på oppmerksomheten fra utenlandske investorer at Remarkables populære tablet havner på forsiden av Time Magazine, som en av de viktigste nyvinningene i 2020. Kanskje aner man en viss voksende «Fear of missing out».

Fikk du med deg?

8. Kolonials millardboost

En av de virkelig store vinnerne i året som gikk var Kolonial.no. Veksten har vært god for selskapet i lang tid, men de fikk til grader vind i seilene da Norge ble sendt i "lockdown" i våres. Hjemleveringsgiganten har økt omsetningen fra 1,1 milliarder kroner til 2 milliarder i år. Kolonial har også utvidet repertoaret i høyt tempo, og samarbeider blant annet med Clas Ohlson for å tilby et stort utvalg av hverdagsvarer til hjemsending. Når Konkurransetilsynet nå har rettet oppmerksomheten mot de fysiske matvarekjedenes fremgangsmåter, kan konkurranseforhold for Kolonial bli enda bedre fremover. Det er heller ikke overraskende om det er Karl Munthe Kaas og co som vil stå for en av de største investeringsrundene når de går mot å hente ny vekstkapital i løpet av 2021.

Fikk du med deg?

9. Flere koronavinnere

Kolonial var ikke den eneste koronavinneren. Pandemien har tvunget fram nye løsninger på mange områder, og mye vil være endret for alltid. Enkelte norske techselskap er en del av den nye hverdagen og vokser på dette. Blant disse er videotech-selskapene Pexip, Whereby, Huddly og Neat.

Trykkeri-tech-selskapet Gelato er blant de andre som har hatt sterk vekst. Det som først så ganske tungt ut, med full stans innenfor trykksaker til store bedrifter, ble en enorm opptur utover i året. Forbrukere verden over fikk nemlig et akutt behov for å pynte opp i huset, når de måtte være mer hjemme. Gjennom Gelatos nye API-løsning rett inn i Shopify, kunne små og store aktører verden over selge fotografier og annen veggkunst, trykt på lokal trykkerier, til alle som hadde behov for å få opp humøret i heimen. Og det var mange.

Fikk du med deg?

10. Epishuttle tok av

Allerede tidlig i år begynte henvendelsene å tikke inn til medtech-startupen Epiguard, selskapet bak isolasjonsbåren Epishuttle. Båren brukes til å frakte pasienter på en måte som er sikker for omgivelsene, og gjennom pandemien har det tatt fullstendig av for smittevern-startupen.

De siste oppdaterte tallene viser at bestillingene har økt med 1300 prosent i forhold til fjoråret, og inntektene for året blir på 90 millioner kroner. Blant de prominente «reisende» i selskapets bårer er den russiske opposisjonspolitikeren Alex Navalny, og nylig ble erkebiskopen av Albania på 94 år flydd fra Tirana til Athen.

11. Unacast i alle monitorer

Kjartan Slette og Thomas Walle fikk massiv oppmerksomhet i USA gjennom koronatiden, da Unacast brukte bevegelsesdata til å lage et «social distancing»-scoreboard der de visualiserte hvor flinke folk ulike byer og områder i USA var til å holde den nødvendige avstanden til hverandre. CNN, Fox News og en lang rekke andre amerikanske mediekanaler elsket det.

Selv om man ikke kan leve på kjærlighet fra amerikanske journalister alene, skal oppmerksomheten ha ledet til at Unacast fikk los på flere nye kunder. I sommer kunne de blant annet melde at de hadde landet en storavtale med den afrikanske telekom-giganten MTN, der selskapet vil bruke Unacasts teknologi på sine egne data. Denne og flere andre nye avtaler gjør at abonnementsinntektene vil nærme seg 100 millioner i år, og at selskapet går i pluss.

Fikk du med deg?

12. Coworking på en smell

Vi gikk inn i året med WeWorks spektakulære kollaps. Likevel virket norske coworking-spaces tilsynelatende uberørt av den økende skepsisen til hypen rundt arbeidsfellesskap - kanskje også fordi de har vært flinkere til å bygge en god kultur og fylle konseptene med innhold.

Koronaviruset har imidlertid herjet voldsomt med bransjen. Mesh, The Factory og 657 Oslo var blant de som slet seg gjennom året. Alle tre ser ut til å ha klart seg over kneika, riktignok ganske filleristet. Mesh har mistet det tradisjonelle kafé- og eventlokalet sitt i Oslo sentrum, men er nå klar til å trykke på reset-knappen i nye lokaler ved Youngstorget. The Factory melder om at pilene er snudd, og at de faktisk øker omsetning i forhold til fjoråret. Vi tror folk lengter etter å møtes ansikt til ansikt i den fysiske verden, at hjemmekontor egentlig er ganske stusselig i lengden, og håper 2021 gi en opptur for de hardt prøvede coworkerne.

Fikk du med deg?

13. Equinors omvending?

Med en oljepris som gikk rett til bunns da verdens transportsystemer knelet, fikk vi nok en påminnelse om hvor sårbart det kan være for samfunnsøkonomien å putte alle eggene i en kurv. Equinor kan se ut som de har begynt å skjønne dette nå, ikke bare i ord, men også i handling.

I 2020 ledet de an i en investering i batteriselskapet Beyonder fra Rogaland, som til sammen hentet 125 millioner kroner. Kanskje blir 2021 det året Equinor for alvor skal bli et bredt enertgiselskap mer enn på papiret. Med de massive musklene fra de siste tiårenes oljeboom, kan det bli gode tider, hvis statsgiganten ser på det som mer attraktivt å gå inn i noen norske startups enn å bore nok en prøvebrønn etter olje som man ikke helt vet om man får solgt med overskudd. Vi får vente å se.

Fikk du med deg?

14. Hav-tech-bølgen ruller videre

Selv om oljealderen begynner å dra på åra, er det likevel sjøen som lokker noen av de fremste entreprenørene her til lands, slik det har gjort til alle tider i historien.

Tidligere Kahoot-gründer Johan Brand er blant disse, der han bygger en plattform for havinnovasjon gjennom sitt EntreprenurShip-prosjekt. Brand og hans team kjøpte tidligere i år en øy utenfor Sandefjord, der et gammelt styrhus til en hvalfangstskute skal være hovedkvarteret til prosjektet som skal investere og hjelpe frem havprosjekter.

Flere investorer girer nå opp – blant disse er Katapult Ocean som lukket sitt andre tidligfasefond på 25 millioner kroner tidligere i høst, samt det Witzøe-bakkede Fynd som skal hente en halv milliard kroner. Selskaper å merke seg i året som kommer: Wavefoil, Navico, Optoscale, BRIM Exploirer, Inovo, Evoy og Innomar.

Fikk du med deg?

15. Trond Riiber Knudsens år

Er det en enkeltperson som i dette året virkelig har fått bevist at det han driver med gir mening, er det den alltid tilstedeværende engleinvestoren Trond Riiber Knudsen. Etter hyppige investeringer i startups de siste fem årene har den tidligere McKinsey-toppen virkelig fått valuta for pengene i år.

Som en av de første investorene i vekstraketten Spacemaker, tjente han nærmere 28 millioner kroner da selskapet ble solgt til Autodesk. Da Shifter tok en gjennomgang av porteføljen nå nylig, viste det at han har tjent 110 millioner kroner på sine startup-investeringer, og da tar man forsiktig i på verdivurderingene. Tar vi ikke helt feil, kan 2021 bli nok et år i TRKs tegn. I porteføljen på rundt 70 oppstartsbedrifter har han nemlig selskaper som Attensi, Sanity, Huddly, Otovo, Antler med flere.

Fikk du med deg?

Med alt dette er det vel bare å ønske et godt nytt år!

Vi presiserer nok en gang at lista ikke er komplett, og at vi nok har glemt et og annet fra et så hendelsesrikt år som 2020. Takk til følgende personer for uvurderlig hjelp med å gjøre bildet mer utfyllende enn om vi skulle hentet alt fra eget hode: Henrik Lie-Nielsen, Anne Worsøe, Ingar Bentsen, Jørn Haanæs, Karl Munthe Kaas, Pål T. Næss, Ingibjörg Meyer-Myklestad, Sven Jørund Kolstø, Karen Elisabeth Ohm Heskja, Jeanett Sandmo, Alexander Woxen og Magnus Nordseth. Og til dere som lurte på hvorfor det ikke var mer fintech på lista: Det har vi laget en egen minnebok for.